تاثیر عصبانیت بر قلب
نوشته شده توسط : ایران ماداس

مطالعات نشان داده است افرادی که بیشتر و شدیدتر عصبانی می شوند در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به همه بیماری های قلبی از جمله حمله قلبی، حمله قلبی خاموش و جراحی بای پس هستند. همچنین احتمال مرگ ناگهانی آنها در اثر یک رویداد قلبی بیشتر است.

مردان بیشتر از زنان در هنگام استرس خشم خود را نشان می دهند. این ممکن است به دلیل عوامل فرهنگی باشد و شاید احساس ناامیدی از اینکه نمی‌توانند موقعیت‌های خاصی را برطرف کنند. به ویژه، مردان جوانی که اغلب تحت استرس عصبانی می شوند، در معرض خطر ابتلا به بیماری قلبی قبل از سن 55 سالگی (معروف به “بیماری قلبی زودرس”) و حمله قلبی هستند.

اگرچه تغییر برخی از ویژگی های شخصیتی دشوار است، اما می توان خشم را برطرف کرد و استرس را مدیریت کرد تا بر شما غلبه نکند.

البته، بهترین اقدام این است که در وهله اول عصبانی نشوید، اما این کار به راحتی انجام می شود. در واقع، گاهی اوقات این امکان پذیر نیست. در آن موقعیت‌ها، تشخیص خشم و برداشتن گام‌های مثبت برای تغییر موقعیتی که شما را عصبانی می‌کند، ممکن است کمک کند. این ممکن است به این معنی باشد که خود را از موقعیت دور کنید و با کسی صحبت کنید که بی طرف است و مایل به گوش دادن است .

تاثیر عصبانیت بر قلب

خشم باعث سیل آدرنالین می شود که هورمون استرس است و به بدن شما سیگنال می دهد تا برای موقعیت های احتمالاً ترسناک آماده شود. فشار خون، ضربان قلب و تنفس را افزایش می دهد و همچنین می تواند احتمال لخته شدن خون را افزایش دهد. همه اینها می تواند به ضعیف شدن دیواره شریان ها کمک کند و خطر ابتلا به بیماری قلبی را افزایش دهد.

در حالی که برخی تحقیقات انجام شده است که نشان می دهد در دو ساعت پس از طغیان عصبانیت، خطر ابتلا به آنژین صدری، حمله قلبی، سکته مغزی یا ریتم خطرناک قلب در فرد تا حدودی بیشتر است.

بهترین راه‌ها برای پیشگیری از بیماری‌های قلبی همچنان کنترل عوامل خطر، مانند ترک سیگار، کاهش فشار خون و کلسترول، حفظ وزن سالم، ورزش منظم و کنترل دیابت است. با این حال، احساسات ما در سلامت کلی نقش دارند، بنابراین توجه به سطح استرس و نحوه واکنش ما نیز می تواند مهم باشد.

مطالعات نشان داده اند که استرس مزمن، که می تواند شامل (احساسات قوی مانند خشم، اضطراب و افسردگی باشد)، می تواند بر قلب تاثیر منفی بگذارد.

استرس مزمن باعث افزایش التهاب در بدن و افزایش فشار خون و سطح کلسترول می شود که می تواند به بیماری های قلبی عروقی کمک کند.

تکنیک های مدیریت استرس

نگرش مثبت و خنده

شما می توانید بیش از آنچه فکرش را می کردید کنترل سلامتی خود را داشته باشید. اگر بتوانید مثبت فکر کنید، ممکن است بتوانید سلامت قلب خود را بهبود ببخشید، احساس بهتری داشته باشید و طولانی تر زندگی کنید.

اگرچه اثبات آن آسان نیست، شواهدی وجود دارد که خندیدن ممکن است به بهبود جریان خون، پاسخ ایمنی، کنترل قند خون، آرامش و خواب کمک کند. ممکن است این عمل خندیدن نباشد که باعث می شود مردم احساس بهتری داشته باشند. ممکن است نگرش مثبت، حس شوخ طبعی و حمایت دوستان و خانواده نیز نقش داشته باشد. صرف نظر از اینکه خنده به خودی خود سلامت شما را بهبود می بخشد، بدون شک به بهبود کیفیت زندگی و شادی شما کمک می کند، که ممکن است بر سلامت شما تأثیر بگذارد.

* تست نوار قلب یا الکتروکاردیوگرافی توسط دستگاه الکتروکاردیوگرافی انجام میگردد

به طور کلی، اکثر مردم (به جز آنهایی که از نظر بالینی افسرده هستند) تا حدودی بر رویکرد خود به زندگی و سلامتی کنترل دارند. شما نمی توانید همه چیز را در زندگی کنترل کنید، اما می توانید نحوه واکنش خود را به همه چیز در زندگی کنترل کنید. هنگامی که تصمیم می گیرید با دیدی مثبت و شوخ طبعی به زندگی نزدیک شوید، ممکن است با موفقیت استرس خود را مدیریت کنید .با انجام این کارپاداش های زیادی مانند حمایت اجتماعی، شادی و شاید یک زندگی طولانی تر و سالم تر به دست آورید.

آرامش را تمرین کنید

احساسات استرس زا مانند خشم نیز می تواند ما را به رفتارهای منفی مانند سیگار کشیدن، نوشیدن الکل، پرخوری و کم تحرکی وادار کند.

به جای مقابله با استرس اضافی با انجام رفتارهایی که برای قلب مضر است، بهتر است راه های سازنده ای برای ابراز خشم و به حداقل رساندن استرس بیاموزیم.

با شمردن تا ده یا پیاده روی کوتاه برای لحظاتی از شرایط استرس زا جدا شوید. چندین نفس آهسته و عمیق بکشید. سعی کنید یک مانترا را بارها و بارها برای خود تکرار کنید، چیزی مانند: «آرامش باش همه چیز درست خواهد شد».

از تفکر “همه یا هیچ” اجتناب کنید

به جای اینکه فکر کنید، “وحشتناک است، همه چیز خراب است”، به این فکر کنید که “این ناامید کننده است، اما پایان دنیا نیست.” از خود بپرسید که آیا این موضوع در سال آینده یا حتی هفته آینده اهمیت خواهد داشت؟

سرعت واکنش خود را کاهش دهید

به جای نتیجه گیری سریع و گفتن اولین چیزی که به ذهنتان می رسد، سرعت خود را کم کنید. اولین نتیجه گیری ممکن است نادرست باشد، بنابراین به جای پاسخ به اولین فکر خود، به دقت در مورد آنچه می خواهید بگویید فکر کنید. اگر برای مرتب کردن افکارتان نیاز به استراحت دارید، این کار را انجام دهید.

از دیگران کمک بگیرید

شرکت در کلاس مدیریت خشم یا صحبت با یک متخصص سلامت روان می تواند به شما کمک کند تا تکنیک های مدیریت خشم را یاد بگیرید و تمرین کنید تا کنترل بیشتری بر واکنش های خود داشته باشید.

کلاس‌ها و تکنیک‌های مدیریت خشم می‌توانند راه‌های اثبات‌شده‌ای را برای کمک به افراد در یادگیری واکنش‌های متفاوت به موقعیت‌های استرس‌زا ارائه دهند.

چگونه خشم باعث بیماری قلبی می‌شود؟

دانشمندان به درستی جواب این سئوال را نمی دانند، اما خشم ممکن است اثرات فیزیولوژیکی بر قلب و رگ‌های خونی داشته باشد.

احساساتی همانند خشم که باعث ترشح هورمون‌های استرس‌زا از قبیل آدرنالین و کورتیزول می‌شود، سرعت ضربان قلب و تنفس را زیاد می‌کند و انرژی زیادی را از دست می‌دهید. همچنین به علت انقباض رگ‌های خونی، باعث افزایش فشار خون می‌شود.

مهارت "نه" گفتن را یاد بگیرید. شما نباید همیشه به دیگران بگویید بله و انتظارات آنها را برآورده کنید (البته به طور منطقی و درست)

اگر بارها و بارها این عصبانیت رخ دهد، از آنجاکه مقدار هورمون‌های استرس‌زا در بدن شما زیاد می‌شود، باعث فرسایش قلب و سیستم قلبی عروقی می‌گردد و به شما آسیب می‌رساند.

اگر شما مکررا عصبانی شوید، ممکن است باعث تجمع پلاک‌های چربی در رگ‌های خونی و بروز بیماری آترواسکلروز در خودتان شوید. در این بیماری عمل پمپاژ کردن قلب سخت‌تر انجام می‌گیرد، عروق خونی منقبض می‌شوند، افزایش قند خون و چربی خون رخ می‌دهد و تمام این موارد باعث تخریب دیواره عروق می‌گردد.

اما این نکته را نباید فراموش کرد افرادی که زیاد خشمگین می‌شوند، دارای مشکلات روحی از قبیل افسردگی می‌باشند، پس نباید تنها عامل ایجادکننده بیماری‌های قلبی را، عصبانیت دانست.

احساسات و قلب

در افراد سالم، عصبانیت به میزان قابل توجهی در بروز بیماری‌های قلبی نقش دارد و در افراد دارای بیماری‌های قلبی، این احساسات منفی باعث بروز مشکلات جدی‌تری می‌گردد.

بر اساس تحقیقات می‌توان گفت که خشم، باعث آسیب بیشتری در قلب مردان نسبت به زنان می‌شود.

لذا مهم است که پزشک از خلق و خو و زندگی بیمار خود مطلع باشد، زیرا تغییرات روحی می‌تواند تغییراتی در قلب بوجود آورد.

مقابله با عصبانیت

مشاوره با روانشناس می‌تواند به شما در مقابله با خشم کمک کند، اما شما خودتان نیز می‌توانید به خودتان کمک کنید.

عواملی را که باعث خشم شما می‌شوند، بشناسید و آنها را از خودتان دور کنید.

به خودتان بگویید:

- من نمی‌توانم با سرزنش کردن دیگران، کار خودم را به انجام برسانم، حتی اگر آنها باعث به تاخیر انداختن کارم گردند. پس باید از زاویه دیگری به کار خودم نگاه کنم.

- اگر من از دست کسی عصبانی شوم، کارم را به خوبی نمی توانم انجام دهم. پس در حال حاضر باید آرام باشم.

- عصبانیت زیاد باعث بیماری من می‌شود، پس باید به چیزهای مثبت فکر کنم.

از دستگاه مانیتورینگ علائم حیاتی، برای اندازه گیری علائم حیاتی بیمار به طور مستمر استفاده می شود.

مقابله با استرس

- پرخوری نکنید.

- مهارت "نه" گفتن را یاد بگیرید. شما نباید همیشه به دیگران بگویید بله و انتظارات آنها را برآورده کنید (البته به طور منطقی و درست).

- سیگار را ترک کنید. سیگار تحریک کننده استرس می‌باشد.

- ورزش کنید. ورزش‌های هوازی باعث آزاد شدن هورمون اندروفین و ایجاد نگرش مثبت در شما می‌شود.

- هر روز آرامش خود را حفظ کنید.

اهداف و انتظارات خود را واقع‌بینانه تنظیم کنید. مسلم است که شما نمی‌توانید تمامی کارهای خود را به طور کامل و به درستی انجام دهید

- مسئولیت‌پذیر باشید. بر آنچه که می‌توانید انجام دهید و آنچه که نمی‌توانید انجام دهید، کنترل داشته باشید.

- علل استرس‌زا را کاهش دهید. مثلا افرادی هستند که بیش از حد می‌خواهند کار کنند، اما همیشه وقت کم می‌آورند. پس بهتر است توانایی‌های خود را بشناسید، کارهای خود را اولویت‌بندی کنید و زمان لازم برای انجام هر کار را مشخص کنید و زمانی را به استراحت و تفریح خودتان اختصاص دهید.

- کارهایی که بر باورهای شما تاثیر دارند و باعث می‌شوند بهتر کار کنید را انجام دهید، مثل نماز اول وقت خواندن.

 - اهداف و انتظارات خود را واقع‌بینانه تنظیم کنید. مسلم است که شما نمی‌توانید تمامی کارهای خود را به طور کامل و به درستی انجام دهید.

- اعتماد به نفس خود را بالا ببرید. هنگامی که احساس ضعف نفس می‌کنید، کارهای خوب خود را به یاد بیاورید.

- استراحت کافی داشته باشید. زمان استراحت، باید هم ذهن و هم بدنتان استراحت کند. برخی افراد با چرت کوتاه روزانه، استرس را از خودشان دور می‌کنند.

روش‌های ایجاد آرامش در هنگام عصبانیت

1- تنفس عمیق: فکر کنید یک نقطه در زیر ناف شما وجود دارد. تا آن نقطه، شکم خود را پر از هوا کنید. اجازه دهید تا هوا از شکم شما بالا بیاید و از بدن خارج گردد.

2- آرامش عضله: چند نفس عمیق بکشید، بازدم را به آرامی انجام دهید. به مناطقی از بدنتان که گرفته‌اند، دقت کنید. به سرعت آن مناطق را شل کنید.

به آرامی سر خود را 1 تا 2 بار بچرخانید. حرکتی که باعث درد می‌شود را انجام ندهید. شانه خود را به جلو و عقب ببرید. تمام عضلات خود را شل کنید. فکرهای خوب کنید. یک بار دیگر نفس عمیق بکشید و به آرامی بازدم کنید.

3- آرامش ذهن: در ذهن خود صحنه آرامش بخشی را تصور کنید و موارد مثبت را در آن بگنجانید.

4- پس خوراند زیستی: مهارت کاهش استرس می‌باشد که توسط ابزارهای مختلف برای اندازه‌گیری درجه حرارت، ضربان قلب، تنش عضلانی و دیگر علائم حیاتی انجام می‌شود. هدف پس خوراند زیستی عبارتست از یادگیری آرام کردن بدن و شما با یادگیری این روش می‌توانید در برابر عواملی که باعث درد و تنش در شما می‌گردند، مقابله کنید.

اگر یکی از این راه‌های آرام سازی برای شما مفید بود، آن روش را هر روز به مدت 30 دقیقه انجام دهید.





:: بازدید از این مطلب : 70
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 12 مهر 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: