نوشته شده توسط : ایران ماداس
معرفی انواع تب سنج (دماسنج) پزشکی

تب سنج جیوه ای

تب سنج جیوه ای پزشکی از یک لوله باریک از جنس شیشه ساخته شده است که یک سر این لوله به محفظه‌ای پر از جیوه متصل است. جیوه ماده ای است که با گرما منقبض و با سرما منبسط می‌شود. محیط خلا داخل لوله به جیوه جهت اندازه گیری دما امکان حرکت می‌دهد

مقایسه تب سنج جیوه ای پزشکی با جیوه ای معمولی

۱. تفاوت در گستره دما، دماسنج پزشکی از ۳۵ تا ۴۲ ولی دماسنج معمولی بیشتر است.

۲. تفاوت در دقت اندازه گیری. دقت دماسنج پزشکی ۰.۱ درجه ولی دماسنج معمولی ۱ درجه است.

۳. تفاوت در شکل: دماسنج پزشکی در نزدیک مخزن آن خمیدگی است ولی دماسنج معمولی خمیدگی ندارد.

۴. تفاوت درجنس: شیشه دماسنج پزشکی ذره بینی است ولی دماسنج معمولی این چنین نیست.

۵. تفاوت در ابعاد: میله دماسنج پزشکی باریکتر از دماسنج معمولی است.

نحوه کار

قبل از اندازه گرفتن دمای بدن، درجه تب اورال را به خوبی تکان بدهید. ابتدا به درجات آن نگاه کنید و محل قرار گیری خط جیوه را در ستون جیوه پیدا کنید. تا شاخص جیوه کمتر از ۳۷ درجه قرا بگیرد. از بیمار بخواهید دهان خود را باز کرده و زبانش را بالا بیاورد. زیر زبان یک پرده عمودی قرار دارد که زبان را به کف دهان متصل می کند. نو; درجه باید در انتهای زیر زبان و کنار این پرده قرار گیرد. سپس بیمار دهان را می‌بندد به طوری که حتی مقداری از لب ها هم باز نباشد.

حداقل ۳ دقیقه و تا ۵ دقیقه ترمومتر باید در دهان بماند و در این مدت بیمار صحبت نکند و دهان را باز ننماید. پس از این زمان درجه را بخوانید. برای بهتر دیدن نوک ستون جیوه باید تب سنج را آنقدر بچرخانید تا بخشی از شیشه که به شکل ذره بین در آمده است و ستون جیوه را واضح تر نمایش می دهد در مقابل قرار گیرد. در این حال خواندن درجه حرارت آسان تر است.

درجه دمای بدن در صورتی که تب داشته باشید

 

معرفی انواع تب سنج (دماسنج) پزشکی

تب سنج دیجیتالی

این وسیله برای سال اول تولد کودک بهترین نوع تب سنج است. استفاده از آن بسیار ساده و راحت بوده و میزان دقت بالایی نیز دارد و در اغلب موارد بسیار قابل اطمینان است. به دنبال مارک مشهور باشید و همیشه دو یا سه عدد در دسترس داشته باشید که باید یکی مخصوص مقعد باشد.

معمولا در تمامی مدل‌های این تب سنج‌ها، هشداردهنده وجود تب موجود است. ولی برای دریافت نتیجه صحیح تب‌سنج را در محل مورد نظر ۳ تا ۴ دقیقه نگه دارید.

دماسنج را روشن کرده و مطمئن شوید که عدد روی صفحه آن صفر است و عدد استفاده قبلی را نشان نمی‌دهد. دماسنج‌های دیجیتال معمولاً میله‌ای پلاستیکی و قابل‌انعطاف دارند که در نوک آن سنسور دما قرار گرفته است و در سر دیگر آن صفحه نمایشی خوانا وجود دارد.

اگر دماسنجتان از کاورهای قابل‌تعویض پلاستیکی استفاده می‌کند، دقت کنید که کاور موردنظر را براساس توصیه‌های تولیدکننده که در دفترچه راهنما قید شده است، تهیه کنید. به خاطر داشته باشید که بعد از هر بار استفاده کاور را دور بیندازید و دماسنج را براساس توصیه‌های دفترچه راهنما تمیز کنید.

چگونگی کار با تب سنج دیجیتالی

تب واکنش دفاعی بدن است و یکی از نشانه های بیماری به حساب می آید. به همین دلیل نیز متوجه شدن وجود تب، اهمیت زیادی دارد که در این مقاله به آن خواهیم پرداخت.

تب چیست؟

تب به بالارفتن دمای بدن گفته می شود. این افزایش دما به دلیل واکنش سیستم ایمنی بدن است. این واکنش ممکن است بدلیل حضور عوامل عفونی مانند ویروس ها باشد.

به بالاتر رفتن سیستماتیک دمای بدن (نه فقط بالا رفتن دمای یک نقطه از بدن! بلکه افزایش دمای کل بدن) از میزان معمول، تب گفته می شود.

آیا تب خطرناک است؟

به طور کلی نمیتوان گفت که تب خطرناک است و باید سرکوب شود. اما در مواردی که این افزایش دمای بدن زیاد باشد، ممکن است موجب آسیب رسیدن به بدن یا حتی مرگ شود. پروتئین های بدن نسبت به دما حساس هستند و زمانی که دما از حد خاصی بالاتر برود، این پروتئین ها عملکرد خود را از دست داده و تخریب می شوند. به همین دلیل است که گاهی اوقات پزشک داروهایی برای فرد تجویز می کند تا تب وی کاهش یابد.

اما تشخیص این موضوع که تب چقدر خطرناک است و چه داروها یا راهکارهایی باید در برابر آن در نظر گرفته شود، بر عهده پزشک است.

تب سنج چیست؟

تب سنج وسیله ایست که برای اندازه گیری دمای بدن مورد استفاده قرار می گیرد. استفاده از این وسیله برای افراد بیمار و کودکان لازم است.

کودکان بدلیل آسیبپذیری یبشتری که دارند، ممکن است تب با دمای بالا، برایشان خطرناک تر از افراد بزرگسال باشد.

راهنمای استفاده از تب سنج

تب سنج ها انواع مختلفی دارند که در این مقاله تنها به بررسی تب سنج دیجیتال خواهیم پرداخت.

در تب سنج های دیجیتال از مواد خطرناکی مانند جیوه استفاده نشده است و همین موضوع نیز آنها را برای استفاده بسیار ایده آل کرده است. همچنین این تب سنج ها نسبت به تب سنج های لیزری دقت بیشتری دارند. (تب سنج های لیزری دمای سطح پوست را اندازه گیری میکنند که از دمای مرکزی بدن پایین تر است.)

دمای معمول بدن بین 36-37 درجه سانتی گراد است. دمای بالاتر از 38 درجه سانتی گراد به عنوان تب شناخته می شود.

راهنمای استفاده از تب سنج دیجیتال

به طور کلی تب سنج های دیجیتالی به سه روش مورد استفاده قرار می گیرند:

  • مقعدی (رکتال)
  • دهانی (اورال)
  • زیر بغل (آگزیلاری)

روش مقعدی دقت بیشتری نسبت به دو روش دیگر دارد.

راهنمای استفاده از تب سنج دیجیتال به روش مقعدی

  1. تب سنج را با آب سرد و صابون بشویید.
  2. نوک آن را با وازلین آعشته فرمایید.
  3. آن را مقداری در مقعد فروکرده و برای 1 دقیقه نگه دارید. (بعضی از تب سنج ها خودشان یک بوق می زنند.)
  4. دمای روی مانیتور آن را بخوانید.
  5. قسمت های آلوده تب سنج را بشویید.

راهنمای استفاده از تب سنج دیجیتال به روش دهانی

  1. تب سنج را با آب سرد و صابون بشویید.
  2. آن را در زیر زبان قرار داده و دهان خود را ببندید.
  3. یک دقیقه صبر کنید. (در این مدت سعی کند تب سنج را ثابت نگه دارید.)
  4. تب سنج را در آورده و دمای روی آن را بخوانید.
  5. تب سنج را تمیز کنید.

راهنمای استفاده از تب سنج دیجیتال به روش زیر بغلی

*نکته: در این روش نباید تب سنج را از روی لباس استفاده کنید.

  1. تب سنج را با آب سرد و صابون بشویید.
  2. تب سنج را دقیقا زیر بغل خود قرار دهید و کتفتان رو ببندید. (بازویتان را به بدن بچسبانید)
  3. یک دقیقه صبر کنید.
  4. عدد روی تب سنج را بخوانید.
  5. تب سنج را تمیز کنید.

استفاده از روش دهانی برای بزرگسالان راحتتر است. استفاده از روش مقعدی یا زیر بغل، برای کودکان مناسبتر است. (هرچند که روش مقعدی دقت بیشتری دارد.)


معرفی انواع تب سنج (دماسنج) پزشکی

تب سنج درون گوشی

تب سنج درون گوشی استفاده از آن بسیار آسان است، البته برای اینکه درجه تب دقیق مشخص شود کودک باید بتواند آرام و ساکت یک جا بماند. از طرفی مجرای گوش کودک به دلیل کوچکی و پیچ و خم زیاد ممکن است مانع یک اندازه گیری دقیق شود. به همین دلیل این نوع تب سنج ها برای سال اول مناسب نیستند.

نحوه کار

این دماسنج از اشعه مادون قرمز برای اندازه گیری دمای بدن از طریق مجرای گوش استفاده می‌کند و نسبت به دیگر دماسنج‌های دیجیتال دقت بیشتری دارد. نوک دماسنج را درون کانال گوش قرار دهید. نتیجه اندازه گیری ظرف یک ثانیه به دست می‌آید.

معرفی انواع تب سنج (دماسنج) پزشکی

تب سنج دیجیتالی پستانکی(مخصوص نوزادان)

برای استفاده از این تب سنج ها به همکاری خود کودک هم نیاز است و کودکی که از عفونت گوش رنج می برد و مدام بی تابی می کند امکان ندارد آن پستانک را به دهان بگیرد، چون مکیدن آن درد گوش را بیشتر خواهد کرد.

دماسنج‌هاى دیجیتال پستانکى براى کودکان زیر دو سال و نوپایان به ویژه کودکانی که  پستانک مى‌خورند، مناسب هستند.

این دماسنج ها نیز مانند سایر دماسنج‌هاى دیجیتال، با باترى کار مى‌کنند و با یک حس‌گر الکترونیک درجه حرارت بدن را اندازه مى‌گیرند. درجه حرارت بر روى صفحه‌اى در جلوى دماسنج نمایش داده مى‌شود.

براى کار با این دماسنج، کودک باید آن را بدون حرکت به اطراف به مدت سه دقیقه در دهان نگاه دارد. البته ممکن است این انواع مدت زیادى به درد شما نخورند، اما براى یک کودک، این مدت مى‌تواند به اندازه یک عمر به طول انجامد. دماسنج‌هاى پستانکى دماى بدن را اندکى پائین‌تر نشان مى‌دهند، بنابراین پزشکان توصیه مى‌کنند که سه دهم درجه سانتی‌گراد به دماى نمایش داده شده افزوده شود

معرفی انواع تب سنج (دماسنج) پزشکی

دماسنج نواری پیشانی

تب سنج نواری پیشانی تنها در ۱۵ ثانیه اندازه تب را نشان می‌دهد. این وسیله بیشتر مناسب کودکان کم سن و سال است. بچه‌ها در بسیاری از موارد به والدین اجازه اندازه گیری تب نمی‌دهند در این موارد استفاده از این تب سنج بسیار مناسب است چون نیاز به قرار دادن در داخل دهان ندارد. رنگ سبز در این محصول، نشانگر اندازه صحیح تب است و رنگ آبی نیم درجه تب را نشان می‌دهد. تب معمولا نشان دهنده عفونت است و در صورت داشتن تب همیشه بهتر است که در اسرع وقت به پزشک مراجعه شود. این تب سنج علاوه بر استفاده آسان، قیمت مناسبی نیز دارد. لازم به ذکر است که اندازه گیری تب به وسیله تب سنج دیجیتال بسیار دقیق‌تر از این وسیله است.

هنگامی که قصد اندازه گیری تب را دارید، باید از زمان آخرین خوردن و آشامیدن حداقل ۳۰ دقیقه گذشته باشد تا اندازه گیری به طور دقیق انجام شود. ضمنا زمانی که تازه از بیرون به منزل می‌آیید نیز زمان مناسبی برای اندازه‌گیری تب نیست. این تب سنج قادر است تا از درجه ۳۵ درجه سانتیگراد تا ۴۰ درجه را نشان دهد. با به کارگیری این محصول علاوه بر درجه سانتیگراد، درجه فارنهایت را نیز می‌توان مشخص کرد. چنانچه برای پایین آوردن تب کودکان اقدام مناسبی صورت نگیرد ممکن است منجر به تشنج شود پس فراموش نکنید که تب بالا را حتما جدی بگیرید و به پزشک مراجعه نمایید.

توجه

پس از خوردن و آشامیدن حداقل ۳۰ دقیقه صبر کنید سپس اقدام به اندازه گیری تب نمایید.

این درجه تب باید به وسیله یک پارچه نرم پاکیزه شود.

محصول باید دور از نور آفتاب و حرارت نگهداری شود.

معرفی انواع تب سنج (دماسنج) پزشکی

ویژگی هایی که باید به آنها در خرید دماسنج توجه شود

زمان پاسخ : نمایشگر یک ترمومتر دیجیتالی ممکن است بسته به مدل، از ۱۰ ثانیه تا بیش از ۸۰ ثانیه طول بکشد. خواندن ترمومتر مادون قرمز فقط ۱ تا ۳ ثانیه طول می کشد، اما ممکن است دقیق تر از یک تب سنج دیجیتال ارزان قیمت نباشد.

صفحه نمایشگر LCD : یک صفحه نمایش که اعداد را بزرگ نمایش می دهد و در روز و شب قابل استفاده است، انتخابی مناسب است.

آلارم: برخی از مدل ها دارای یک آلارم (صدای بوق) هستند که در زمانی که دما بیش از ۹۹.۵ درجه فارنهایت باشه، به صدا در می آید. مدل های دیگر برای نشان دادن مقدار دما از نمودار های رنگی (سبز، زرد و قرمز) بر روی نمایشگر خود استفاده می کنند.

ایمنی: بعضی از مدل ها دارای جنس و پوشش های محافظتی برای عدم ایجاد آلرژی در کودکان است. در پایان زمان استفاده، دستگاه از دسترسی کودکان دور نگه دارید.

حافظه و خاموشی خودکار: برخی از مدل ها دارای حافظه داخلی هستند که می توان از طریق آن مقدار دما را در طی زمان های مشخص ذخیره و در صورت لزوم بررسی کرد. همچنین برخی دیگر از مدل ها دارای خاموشی خودکار در زمان عدم استفاده هستند.

تشخیص بیماری با اطلاعت تب سنج

تب خفیف (38 تا 38.9 درجه سانتیگراد)

با تب خفیف ممکن است: گونه هایتان قرمز شود، احساس خستگی کنید و زمان لمس، گرم باشید. شما به طور کلی قادر خواهید بود فعالیتهای روزمره عادی را انجام دهید.

تب بالا (39 تا 39.9 درجه سانتیگراد)

با تب بالا: با لمس احساس داغی می کنید. ممکن است شما برای رفتن سر کار، به اندازه کافی احساس راحتی نکنید و ممکن است دچار تیر کشیدن و درد شوید.

تب بسیار بالا (40 درجه سانتیگراد یا بالاتر)

با تب بسیار زیاد: معمولاً می خواهید در رختخواب بمانید یا غیرفعال باشید – به اندازه کافی احساس سلامتی و خوبی برای انجام فعالیتهای عادی نخواهید داشت. زمان لمس احساس داغی می کنید و ممکن است اشتهایتان را از دست داده باشید.



:: بازدید از این مطلب : 481
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 19 شهريور 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ایران ماداس
عمل اپی زیاتومی چیست و چه زمانی مورد نیاز است+تجهیزات مورد نیاز عمل اپی زیاتومی

یک عدد سینی.یک عدد گالیپات.یک عدد پنست.یک عدد سوزنگیر.یک عدد قیچی صاف.یک عدد تامپون.دو عدد گاز.۷ عدد پنبه سوآپ.۴ عدد شان(دو عدد شان جورابی).یک عدد گان.

اپی زیاتومی چه زمانی مورد نیاز است و چه زمانی انجام آن لازم نیست؟


اپی زیاتومی، برش فاصله میان واژن و مقعد را می‌گویند. در گذشته اپی زیاتومییک بخشی از زایمان طبیعی بود؛ اما امروزه این عمل تنها در موارد خاص انجام می‌شود. در اینجا هر آنچه که نیاز دارید در مورد خطرها، مزایا و دوره بهبود این جراحی بدانید را توضیح می‌دهیم.



درباره اپی زیاتومی (Episiotomy)


برای سال‌ها تصور بر این بود که اپی زیاتومی به جلوگیری از پارگی‌های شدید واژینال در طول زایمان کمک می‌کند و بهتر از پارگی طبیعی بهبود می‌یابد. با این وجود امروزه مطالعات نشان می‌دهند که اپی زیاتومی از این مشکلات جلوگیری نمی‌کند. بهبود پس از اپی زیاتومی ناراحت کننده است و گاهی اوقات برش جراحی اپی زیاتومی شدیدتر از پارگی طبیعی است که قرار است اتفاق بیفتد؛ عفونت نیز امکان پذیر است. در برخی زنان اپی زیاتومی موجب درد در طول رابطه جنسی تا چند ماه پس از زایمان می‌شود. همچنین اپی زیاتومی شدید نیز ممکن است موجب بی‌اختیاری مدفوع پس از زایمان شود.

انواع اپي زياتومی

دو نوع متداول اپی زياتومی، اپی زياتومی میانی و اپی زياتومی خط میانی طرفی یا مدیولترال است. اپی زياتومی میانی در ایالات متحده و کانادا بسیار متداول است و اپی زياتومی مدیولترال روشی برتر در سایر نقاط جهان است. لازم به ذکر است که هر دو روش، مزایا و معایب مختلف منحصر به خود را دارند.

اپی زياتومی میانی

در اپی زياتومی میانی، برشی در وسط دهانه واژن، مستقیما به سمت مقعد ایجاد می شود. مزایای اپی زياتومی میانی شامل ترمیم آسان و بهبودی سریع است. این نوع اپی زياتومی درد کمتری دارد و احتمالاً در صورت مقاربت جنسی، از ایجاد حساسیت دراز مدت و احساس درد می کاهد. همچنین در این روش احتمال خون ریزی در حین عمل کمتر است. عیب اصلی اپی زياتومی میانی، بالا بودن خطر پارگی در حین زایمان و گسترش آن به عضلات مقعد است. این نوع جراحت می تواند منجر به مشکلات طولانی مدت، از جمله بی اختیاری مدفوع یا عدم توانایی در کنترل حرکات روده شود.

اپی زياتومی مدیولترال

در این روش، برش از وسط دهانه واژن شروع می شود و با زاویه 45 درجه به سمت مقعد گسترش می یابد. مزیت اصلی آن، این است که خطر پارگی عضلات مقعد بسیار کمتر است.

با این حال، معایب بسیار زیادی نیز دارد، از جمله:

  • بالا بودن شدت خون ریزی
  • درد شدیدتر
  • ترمیم دشوار
  • ریسک بالاتری از ناراحتی های طولانی مدت، به خصوص در هنگام مقاربت جنسی.

چه نیازی به انجام اپی زياتومی است؟

همه زنان به اپی زياتومی احتیاج ندارند. کشش بافت ها به طور طبیعی ممکن است نیاز فرد به این روش را کاهش دهد. با این حال، در برخی از موارد، بدون اپی زياتومی، بافت های پرینه فرد ممکن است پاره شوند و ترمیم آن دشوارتر شود. در مورد نحوه انجام آن از ارائه دهنده خدمات بهداشتی خود سوال کنید.

ارائه دهنده خدمات، ممکن است در مواقع ذیل اپی زياتومی را برایتان توصیه کند:

  • کافی نبودن اکسیژن جنین (پریشانی جنین)
  • زایمان دشوار، مانند زمانی که کودک در ابتدا باسن یا پایش بیرون بیاید (بریچ) یا وقتی شانه های کودک در لگن گیر کرده باشد.
  • طولانی شدن پوشینگ یا زور زدن مادر در مرحله دوم زایمان
  • زایمان با فورسپس یا واﮐﯿﻮم
  • بزرگ بودن اندازه کودک
  • نارسی کودک

درجه اپی زياتومی

اپی زياتومی ها توسط درجه هایی طبقه بندی می شوند که بر اساس شدت یا میزان پارگی آن ها پایه گذاری شده است:

درجه اول

اپی زياتومی درجه یک، شامل یک پارگی کوچک است که فقط در خود بافت واژن امتداد دارد. این برش شامل بافت زیرین آن نمی شود.

درجه دوم

این رایج ترین نوع اپی زياتومی است که علاوه بر بافت واژن، در پوشش آن نیز امتداد دارد. اما شامل اسفنکتر مقعد یا پوشش رکتال نمی شود.

درجه سوم

پارگی درجه سوم شامل پوشش واژن، بافت های واژن و بخشی از اسفنکتر مقعد است.

درجه چهارم

شدیدترین نوع اپی زياتومی که شامل پوشش واژن، بافت های واژینال، اسفنکتر مقعد و پوشش رکتال یا مقعدی است. شدت اپی زياتومی مستقیماً با احتمال بروز عوارض جانبی طولانی مدت در ارتباط است و با افزایش درجه آن، احتمال عفونت، درد و سایر مشکلات بعد از عمل بیشتر می شود.

عمل اپی زیاتومی چیست و چه زمانی مورد نیاز است+تجهیزات مورد نیاز عمل اپی زیاتومی

ست اپی زیاتومی

1.سینی: جهت قرار دادن پنس ها، قیچی ها، تیغ های جراحی، نخ های جراحی و …استفاده می شود.

سینی جراحی استیل جهت جابه جایی لوازم جراحی نیز وسیله ای مناسب است.

سینی جراحی در  سایز های  28 و 32 و 38 و 44 موجود می باشد.

جنس سینی جراحی از استیل می باشد.

عمل اپی زیاتومی چیست و چه زمانی مورد نیاز است+تجهیزات مورد نیاز عمل اپی زیاتومی

2.گالیپاتظرف کوچک گردی است که معمولاً در محیط‌های بیمارستانی، اتاقهای عمل، دندان پزشکی‌ها و محیط‌های آزمایشگاهی کاربرد دارد.
جنس این ظرف غالباً از استیل، پلاستیک یا سفال می‌باشد. از این ظرف برای نگهداری پماد، دارو یا گلوله‌های کوچک پنبه که به مواد ضدعفونی‌کننده آغشته شده باشند، استفاده می‌گردد.

عمل اپی زیاتومی چیست و چه زمانی مورد نیاز است+تجهیزات مورد نیاز عمل اپی زیاتومی

3.سوزن گیر: همانطور که همگی آگاهیم، بخیه‌ زدن بافت‌های بدن که در زمان عمل جراحی بریده شده‌اند کار بسیار مهمی است. حتی یک اشتباه جزئی در حین بخیه‌ی بافت به احتمال زیاد بیمار را روزها پس از اتمام عمل جراحی، ناراحت و آشفته می‌سازد. بخیه‌ی نادرست بافت پوست می‌تواند موجب درد زیادی شده و ممکن است به انجام عملی دیگر جهت تصحیح آن نیاز باشد. جهت جلوگیری از تمام این عوارض و بخیه‌ی درست بافت، اغلب جراحان از پنس‌های سوزن‌گیر استفاده می‌نمایند. این ابزار به جراح اجازه می‌دهد تا سوزن را در حین بخیه زدن بافت مورد نیاز، بطور محکم نگه دارد.

عمل اپی زیاتومی چیست و چه زمانی مورد نیاز است+تجهیزات مورد نیاز عمل اپی زیاتومی

پنبه سوآب: پنبه یا گاز گلوله شده را سواب گویند، که با دست یا کلمپ گرفته می شود. موارد استفاده:

برای کنار زدن یک رگ یا عضو از محل عمل.

جذب خون و مشخص کردن رگ خونریزی دهنده.

عمل اپی زیاتومی چیست و چه زمانی مورد نیاز است+تجهیزات مورد نیاز عمل اپی زیاتومی

شان ساده: پارچه‌هایی استریل که قسمتی از بدن بیمار را که می‌خواهد تحت عمل جراحی قرار گیرد، از سایر قسمت‌های غیراستریل جدا می‌کند.

عمل اپی زیاتومی چیست و چه زمانی مورد نیاز است+تجهیزات مورد نیاز عمل اپی زیاتومی

گان:

به‌طور کلی دو دسته گان جراحی وجود دارد: یک بار مصرف و چندبار مصرف

  • گان‌های چند بار مصرف معمولاً از جنس‌های پنبه، پلی استر، ویسکوز مخلوط آن‌ها می‌باشد.
  • گان‌های یک بار مصرف معمولا از جنس اسپان است و در محیط های آلوده به عفونتهای ویروسی از اسپان های لمینت شده استفاده می‌شود و عموما فاقد دوخت و به شکل پرس شده هستند و در برخی موارد ممکن است دارای الگوهای دوختی هم باشند اما هر چقدر درز کمتر داشته باشد در مقابل نفوذ ویروس مطمئن تر و محفوظ تر می‌باشد.
عمل اپی زیاتومی چیست و چه زمانی مورد نیاز است+تجهیزات مورد نیاز عمل اپی زیاتومی

تامپون: تعریف ساده تامپون یک محصول پنبه‌ای یا رایونی نرم و جذب‌کننده است که به حفاظت در مقابل نشت خون عادت ماهانه کمک می‌کند. بر خلاف نوارهای بهداشتی که در بیرون بدن شما قرار می‌گیرد، تامپون‌ها در واژن جای می‌گیرند.

عمل اپی زیاتومی چیست و چه زمانی مورد نیاز است+تجهیزات مورد نیاز عمل اپی زیاتومی

پنس: پنس مانند انبر آشپزخانه می‌ماند که به جراح اجازه می‌دهد بافت‌های پوست را گرفته و محکم نگه دارد. چه بخشی از روده را نگه دارد و چه در طول عمل جراحی شریان را محکم کند، همواره می‌توان به این پنس‌ها اعتماد کرد. همچنین، این ابزار جراحی در اندازه‌های مختلفی وجود دارند به گونه‌ای که جراح می‌تواند با توجه به نیازهای خاص خود یکی از آنها را انتخاب نماید. پنس‌هایی که جهت نگه داشتن سر نوزاد طراحی شده‌اند، کاملاً بزرگ بوده و هدف اصلی آنها این است که با خیال راحت کودک از مجرای زایمان در طی یک عمل سزارین بیرون کشیده شود.

عمل اپی زیاتومی چیست و چه زمانی مورد نیاز است+تجهیزات مورد نیاز عمل اپی زیاتومی


:: بازدید از این مطلب : 478
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 19 شهريور 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ایران ماداس
روش های پیشگیری از بارداری + آموزش استفاده از کاندوم

روش‌های متنوعی برای پیشگیری از بارداری وجود دارد. هر زوجی با توجه به اولویت‌ها و شرایط خود مبادرت به استفاده از یکی از آن‌ها می‌کند. هر روش جلوگیری از بارداری مزایا و معایب مرتبط با خود را دارد. در هر کدام درصد خطایی برای بارداری ناخواسته وجود دارد. در واقع شما برای اینکه روش مناسبی برای پیشگیری انتخاب کنید، باید با توجه به میزان خطر حاملگی هر کدام و مزایا و معایبشان تصمیم بگیرید. البته در صورت داشتن شرایط خاص مشورت با پزشک ضروری به نظر می‌رسد.

نود درصد زنانی که به لحاظ جنسی فعال هستند، اگر طی یک سال از هیچ روش پیشگیری استفاده نکنند، باردار می‌شوند. قطعی‌ترین روش برای پیشگیری از بارداری، نداشتن رابطه جنسی است که مشخصا این روش، روش مناسبی نمی‌باشد. عدم استفاده از روش‌های پیشگیری در روابط جنسی گاه زوجین را وادار می‌کند تا در صورت بارداری از سقط جنین استفاده کنند؛ به همین دلیل آگاهی از این روش‌ها و به کار بردن آن‌ها اهمیت دارد.

انواع روش‌های پیشگیری از بارداری

روش‌های پیشگیری از بارداری به چند دسته کلی تقسیم می‌شوند. روش‌های انسداد کردن، روش‌های هورمونی، روش‌ها و ابزار‌های درون رحمی و دیگر روش‌های پیشگیری برای جلوگیری از بارداری وجود دارند. همچنین برخی از روش‌ها برای جلوگیری از بارداری برای بعد از رابطه جنسی غیر محتاطانه وجود دارد.

1.پیشگیری از بارداری با روش‌های انسداد کردن

روش‌های انسداد کردن، روش‌هایی هستند که مانع رسیدن اسپرم به تخمک می‌شوند. این روش‌ها خود شامل موارد زیر هستند:

کاندوم مردانه: 

کاندوم‌های مردانه که عموما از لاتکس ساخته می‌شوند بیشتر از 80 درصد در پیشگیری از بارداری موثر هستند. علاوه بر این مانع انتقال عفونت‌های جنسی را هم می‌شوند.

مزایا

به راحتی می توان آن را تهیه کرد.

ارزان است.

در برابر بیماری های جنسی حفاظت می کند.

معایب

تنها زمانی موثر است که به درستی استفاده شود.

یکبار مصرف است.

لذت رابطه جنسی را تحت تاثیر قرار می دهد.

روش های پیشگیری از بارداری + آموزش استفاده از کاندوم

روش استفاده ازکاندوم مردانه در پیشگیری از بارداری

 کاندوم را باید روی آلت در حالت نعوظ کشید و با فشار دادن آن هوای داخل آن را خارج کرد. سپس کاندوم را تا انتهای آلت باز کرد. بعد از اتمام رابطه جنسی و انزال با نگه داشتن قسمت پایین کاندوم، آلت را از واژن خارج کنید و کاندوم را دور بیندازید.

اگر به لاتکس حساسیت داشته باشید، نوعی از کاندوم برای کسانی که به آن حساس‌اند، ساخته شده است. همچنین در صورت استفاده از لوبریکانت‌ها، دقت کنید با جنس کاندوم سازگار باشد و کاندوم را حین رابطه جنسی پاره نکند.

روش های پیشگیری از بارداری + آموزش استفاده از کاندوم

کاندوم زنانه: 

کاندوم زنانه مشابه کاندوم‌های مردانه هستند، تقریبا 79 درصد قدرت پیشگیری دارند.

مزایا

به راحتی می توان آن را تهیه کرد.

در برابر بیماری های جنسی حفاظت می کند.

حرارت بدن را بهتر از کاندوم مردانه منتقل می کند.

معایب

در هنگام سکس باعث ایجاد صدا می شود.

حدود ۲۱ درصد استفاده کننده ها ناخواسته باردار می شوند.

یکبار مصرف است.

با کاندوم مردانه نباید استفاده شود چون باعث پارگی می شود.

روش های پیشگیری از بارداری + آموزش استفاده از کاندومروش های پیشگیری از بارداری + آموزش استفاده از کاندوم

دیافراگم: 

دیافراگم یک ابزار انسداد ورود اسپرم است که داخل واژن قرار می‌گیرد و هر بار قبل استفاده از اسپرم کش روی آن استفاده می‌شود. استفاده از دیافراگم و اسپرم کش تقریبا 90 درصد احتمال بارداری را کاهش می‌دهد.

مزایا

مثل هر روش ضد بارداری دیگر، دیافراگم ضد بارداری نیز مزایا و معایب خودش را دارد. مزایای دیافراگم ضد بارداری عبارت است از:

  • کنترل باردار شدن را به دست خود افراد می‌گذارد.
  • در هنگام شیردهی می‌تواند استفاده شود.
  • حمل آن ساده است و فضایی اشغال نمی‌کند.
  • تغییرات هورمونی در بدن ایجاد نمی‌کند.
  • هر زمان تصمیم بگیرند می‌توانند استفاده از آن را متوقف کنند.
  • می‌تواند چند ساعت قبل از شروع رابطه جاگذاری شود.
  • وجود آن معمولاً توسط هیچ‌یک از طرفین احساس نمی‌شود.
  • اثر تخریبی کمتری در مقایسه با IUD دارد و نیازی به چک شدن توسط پزشک ندارد.

برای خانم‌هایی که بالای 35 سال سن دارند یا سیگار می‌کشند مفیدتر از قرص‌های پیشگیری از بارداری است چون خطری برای ایجاد بیماری‌های قلبی و عروقی ندارد.

معایب

  • جاگذاری آن سخت است
  • احتمال جابجایی آن به خاطر اندازه آلت تناسلی مردانه، پوزیشن برقراری رابطه جنسی و شدت دخول وجود دارد.
  • هر بار قبل از شروع رابطه باید جاگذاری شود.

بعد از هر بار زایمان، جراحی در ناحیه لگن، سقط جنین یا کاهش وزن (20 درصد وزن بدن) باید اندازه مناسب دیافراگم ضد بارداری مجدداً تعیین شود.

هر دیافراگم باید بعد از 2 یا 1 سال جایگزین شود.

روش استفاده از دیافراگرم

 فرد دیافراگم را ساعاتی قبل از رابطه جنسی در واژن قرار داده و تا 6 ساعت بعد از رابطه جنسی باید در واژن نگه دارد ولی بعد از 24 ساعت حتما باید خارج شود.

روش های پیشگیری از بارداری + آموزش استفاده از کاندوم

کلاهک رحم: 

کلاهک رحم یک کاپ سلیکونی است که در انتهای واژن قرار می‌گیرد. در واقع این کلاهک دهانۀ رحم را می‌پوشاند تا اسپرم به تخمک‌ها نرسد. این روش بین 70 تا 85 درصد از بارداری پیشگیری می‌کند.

مزایا

به مدت ۴۸ ساعت می تواند در دهانه ی رحم بماند.

ارزان است.

معایب

به وسیله ی دکتر باید جا انداخته شود.

در مقابل بیماری های جنسی حفاظت نمی کند.

در طول پریود نباید استفاده شود.

روش های پیشگیری از بارداری + آموزش استفاده از کاندوم

اسفنج ضد بارداری: 

اسفنج ضد بارداری که حاوی اسپرم کش است مانند کلاهک انتهای واژن جای داده می‌شود تا مانع رسیدن اسپرم به رحم بشود. استفاده از اسفنج بین 76 تا 88 درصد قدرت پیشگیری دارد.

مزایا

به پزشک نیازی نیست.

تاثیر آن سریع است.

معایب

قرار دادن آن سخت است.

از بیماری های جنسی محافظت نمی کند.

در طول پریود نباید استفاده شود.

روش های پیشگیری از بارداری + آموزش استفاده از کاندوم

اسپرم کش: 

اسپرم کش یک ماده شیمایی است که اسپرم را غیرفعال می‌کند. میزان تاثیر اسپرم کش 71 درصد می‌باشد.

روش استفاده از اسپرم کش

اسپرم کش‌ها حداقل 10 دقیقه قبل از رابطه جنسی باید در واژن استفاده شوند و برای 60 دقیقه مؤثر باقی می‌مانند. اسپرم کش نوعی ماده‌ی شیمیایی است که به صورت کف، ژل و کرم در دسترس است. 

مزایا

استفاده از این روش کم هزینه و بسیار پرکاربرد است. استفاده از آنها نیازمند تجویز پزشک نیست و در اکثر داروخانه ­ها موجود هستند که این امر آنها را به یکی از در دسترس ­ترین ابزارهای پیشگیری از بارداری تبدیل می­کند. همچنین عوارضی مشابه عوارض روش­های هورمونی پیشگیری از بارداری برای بدن ایجاد نمی­کنند.

عوارض

بسیاری از افراد به مواد شیمیایی موجود در این روش حساسیت دارند که نتیجه آن کاهش لذت رابطه و احساس سوزش حین دخول است. سوزش پوست می­تواند خطر ابتلا به بیماری­های مقاربتی را افزایش دهد. برخی زنان نیز در نتیجه حساسیت به نانوکسینول-9 موجود در اسپرم­ کش عفونت­های رحمی را تجربه می­کنند.

به دلیل وجود چنین خطراتی اگر استفاده از این روش در پوستتان احساس سوزش ایجاد می­کند، بهتر است از آن استفاده نکنید. لایه­ ها، شیاف و قرص اسپرم کش باید حداقل نیم ساعت پیش از آغاز رابطه جنسی در واژن قرار داده شوند. شیاف­ها همچنین اثر خود را پس از گذشت 1 ساعت از دست می­دهند بنابراین ممکن است استفاده مجدد آن موردنیاز باشد. این بدین معنی است که استفاده از این روش به دقت بیشتری نیاز دارد و به نسبت روش­های دیگری مانند قرص ضدبارداری یا دستگاه IUD، میزان خطایشان بالاتر است.

روش های پیشگیری از بارداری + آموزش استفاده از کاندوم

2.روش‌های پیشگیری از بارداری با هورمون

روش‌های هورمونی روش‌هایی هستند که باروری زنان را متوقف می‌کنند. باروری در واقع آزاد شدن تخمک از تخمدان است. این شکل از پیشگیری تاثیری در پیشگیری از عفونت‌های جنسی ندارد.

قرص‌های ضد بارداری

 این قرص‌ها یکی از روش‌های رایج در میان مردم برای پیشگیری می‌باشند. قرص‌های ضد بارداری انواع مختلفی دارند و تا حدود 95 درصد قدرت پیشگیری از بارداری دارند.

برخی قرص‌های ضد بارداری شامل استروژن و پروژستین می‌باشد. این قرص‌ها به شکل روزانه و مطابق با راهنمای داخل جعبه مصرف می‌شوند. برخی از قرص‌های داخل پک، بدون هورمون هستند که باعث می‌شوند سیکل ماهیانه ادامه پیدا کند.

انواع دیگر قرص‌های ضد بارداری، قرص‌هایی است که فقط حاوی پروژستین بوده و فرد باید هرروز راس ساعت مشخصی آن را مصرف کند. در این حالت ممکن است سیکل ماهیانه از نظم و حالت عادی اش خارج بشود.

روش های پیشگیری از بارداری + آموزش استفاده از کاندوم

مزایا

قاعدگی را منظم و خونریزی را کمتر می کند یا اینکه ممکن است بسته به نوع قرص شخص پریود نشود.

درد پریود را کم می کند.

معایب

هزینه دارد.

از بیماری های جنسی محافظت نمی کند.

ممکن است اثرات جانبی ای مثل احساس سفتی در سینه ها، لک صورت، لخته شدن خون، و فشار خون بالا داشته باشد.

پچ‌های پوستی (چسب)

 این روش از پیشگیری اگر صحیح انجام شود تا 99 درصد قدرت پیشگیری از بارداری دارد. چسب‌های پیشگیری در قسمت‌های مختلف بدن می‌تواند کار گذاشته شوند. هر پچ برای 3 هفته در یک قسمت قرار داده می‌شود و سپس برای یک هفته برداشته می‌شود تا در آن زمان پریود اتفاق بیفتد.

روش های پیشگیری از بارداری + آموزش استفاده از کاندوم

مزایا

عادت ماهانه را منظم و خونریزی را کمتر می کند.

فرد احساس درد کمتری می کند.

نیازی به یاد آوری تاریخ دقیق نیست.

معایب

هزینه دارد.

ممکن است مشکلات پوستی ایجاد کند یا عوارض جانبی قرص های جلوگیری از بارداری را داشته باشد.

در برابر بیماری های جنسی محافظت نمی کند.

تزریق: 

این روش پیشگیری توسط پزشک تجویز شده و هر 12 هفته یک بار استفاده می‌شود. اگر از این روش درست استفاده شود و تزریق‌ها به موقع باشد، قابلیت پیشگیری بالای 90 درصد می‌باشد.

نکته: زوج‌هایی که از روش ترزیق استفاده کرده‌اند، بعد از مدتی مایل به بارداری باشند، حدودا 10 ماه طول می‌کشد تا باروری به حالت نرمال باز گردد.

روش های پیشگیری از بارداری + آموزش استفاده از کاندوم

مزایا

فقط ۴ بار در سال نیاز به تزریق است.

تاثیر زیادی دارد.

معایب

هزینه زیادی دارد.

باعث لک پوستی و دیگر عوارض جانبی می شود.

در برابر بیماری های جنسی حفاظت نمی کند.

حلقه‌های واژنی

این روش پیشگیری از بارداری در صورت استفادۀ صحیح بالای 99 درصد قابلیت پیشگیری دارد ولی در صورتی که خطاهای انسانی رخ دهد، 95 درصد می‌تواند موثر باشد. حلقه کوچک پلاستیکی برای 3 هفته داخل واژن قرار داده می‌شود تا هورمون‌هایی به داخل بدن آزاد کند و برای 1 هفته خارج می‌شود تا پریود اتفاق بیفتد.

روش های پیشگیری از بارداری + آموزش استفاده از کاندومروش های پیشگیری از بارداری + آموزش استفاده از کاندوم

مزایا

عادت ماهانه را منظم تر و خونریزی را کمتر می کند.

فقط ماهی یکبار نیاز به تعویض دارد.

معایب

هزینه دارد.

ممکن است باعث التهاب واژن شود یا عوارض جانبی ای مثل قرص های جلوگیری از بارداری داشته باشد.

در برابر بیماری های جنسی محافظت نمی کند.

 3.ابزارهای داخل رحمی

این روش‌های پیشگیری از بارداری روش‌های طولانی مدت پیشگیری هستند. آن‌ها بالای 99 درصد قدرت پیشگیری از بارداری دارند. این روش‌ها هم مانند روش‌های هورمونی قدرت پیشگیری نسبت به بیماری‌های عفونی ندارند.

آی یو دی (IUD)

 آی یو دی ابزار کوچکی است که توسط پزشک داخل رحم قرار داده می‌شود و دو نوع هورمونی و مسی دارد. نوع هورمونی آن تا 5 سال داخل رحم می‌تواند باقی بماند. آی یو دی هورمونی به شکل کامل سیکل قاعدگی را از بین نمی‌برد بلکه از طریق زخیم‌تر کردن مخاط دهانه رحم مانع ورود اسپرم به رحم می‌شود. نوع مسی آن با تخریب اسپرمی که می‌خواهد وارد رحم شود جلوی بارداری را می‌گیرد و تا 10 سال داخل رحم باقی می‌ماند.

روش های پیشگیری از بارداری + آموزش استفاده از کاندومروش های پیشگیری از بارداری + آموزش استفاده از کاندوم

مزایا

مدت زیادی می ماند.

امکان جا به جایی آی یو دی به سمت پایین و داخل واژن وجود دارد و مشکلی برای فرد به وجود نمی آورد.

معایب

در نوع مسی آن ممکن است پریود شدید و نامنظم شود.

گران قیمت است.

ممکن است خارج شود و سر بخورد.

ممکن است عوارض جانبی داشته باشید.

ایمپلنت‌ها

 پزشک یا پرستار یک ایمپلنت به شکل میله را در بازوی فرد متقاضی قرار می‌دهد تا از بارداری جلوگیری کند. این ایمپلنت هورمون پروژستین را داخل بدن آزاد می‌کند که از تخمک گذاری جلوگیری می‌کند. این ایمپلنت‌ها بالای 99 درصد توانایی پیشگیری دارند و هر سه سال یکبار تعویض می‌شوند.

روش های پیشگیری از بارداری + آموزش استفاده از کاندوم

مزایا

دائمی است.

به جراحی نیاز نیست.

تقریبا 100 درصد موثر است.

معایب

تقریبا چند ماه طول می کشد تا اثر کند.

ممکن است خطر عفونت های رحمی را افزایش دهد.

برگشت ناپذیر است.

گران قیمت است.

4. روش‌های دیگر پیشگیری از بارداری

روش‌های دیگری هم برای پیشگیری غیر از سه دسته گفته شده وجود دارد که شامل موارد زیر هستند:

برنامه ریزی خانگی طبیعی بر اساس روزهای تخمک گذاری

در این روش با محاسبه چرخه قاعدگی زن، در دوره تخمک گذاری که احتمال بارداری هست، از رابطه جنسی اجتناب می‌شود. چنین روشی تا 76 درصد کارایی دارد. در این دوران ترشح واژن بیشتر از مواقع دیگر است. اغلب دوره تخمک گذاری بین 12 تا 16 روز از عادت ماهیانه است. از آن جایی که قرص‌های ضد بارداری و اورژانسی دارای عوارض هستند بهتر است تنها در موارد محدود از آن‌ها استفاده کنید و به طور طبیعی از برقراری رابطه جنسی در دوران تخمک گذاری بپرهیزید تا مجبور به استفاده از قرص‌ها نباشید.

پیشگیری اورژانسی

این روش که به آن قرص اورژانسی می‌گویند، در صورتیکه رابطه جنسی پر خطر رخ دهد و هیچ روش پیشگیری استفاده نشود یا مثلا کاندوم حین رابطه پاره بشود، استفاده می‌شود. این قرص شامل هورمون پروژسترون مصنوعی است. این قرص با تغییر هورمون‌های بدن فرآیند تخمک گذاری را مختل کرده یا آن را به تعویق می‌اندازد.

فراموش نکنید که عوارض قرص اورژانسی لزوم مصرف آن را محدود می‌کند. از جمله عوارض آن ایجاد حالت تهوع، افزایش حساسیت سینه‌ها، تشدید علائم سندروم ملال پیش از قاعدگی است.

عقیم سازی

عقیم سازی هم در مورد زنان و هم مردان انجام می‌شود. عقیم سازی بالای 99 درصد قدرت پیشگیری از بارداری دارد. برای مردان عمل وازکتومی و زنان عمل بستن لوله رحم را انجام می‌دهند.

وازکتومی: 

در این روش طی عمل جراحی کوچکی، پزشک مسیر عبور اسپرم‌ها را مسدود می‌کند؛ بنابراین از رسیدن آن‌ها به تخمک‌ها جلوگیری می‌شود. این جراحی نیاز به بستری شدن ندارد و عمل پیچیده‌ای نیست. بعد از عمل وازکتومی احتمال باروری وجود ندارد و یا بسیار اندک است.

روش های پیشگیری از بارداری + آموزش استفاده از کاندوم

مزایا

دائمی است.

ارزان تر از توبکتومی است.

تقریبا 100 درصد موثر است.

معایب

به جراحی نیاز دارد.

تاثیر آن بعد از عمل سریع نیست.

ممکن است قابل برگشت نباشد.

بستن لوله رحم: 

در این روش لوله‌های فالوپ بسته می‌شود و امکان بارور شدن تخمک‌ها وجود ندارد. این عمل همچنین خطر ابتلا به سرطان تخمدان‌ها را کاهش می‌دهد. در این جراحی دو سر لوله‌های رحم بسته می‌شود و بخیه زده می‌شود. معمولا این عمل در دوره نقاهت بعد از زایمان به تشخیص پزشک صورت می‌گیرد.

روش های پیشگیری از بارداری + آموزش استفاده از کاندوم

مزایا

برای همیشه است و تقریبا ۱۰۰ درصد موثر است.

معایب

به جراحی نیاز دارد.

ممکن است برگشت پذیر نباشد.

گران قیمت است.

در برابر بیماری های جنسی حفاظت نمی کند.

روش بیرون کشیدن آلت

در آمریکا تقریبا ۶ دهم زنان گفته اند که همسر آن‌ها از روش بیرون کشیدن آلت قبل از انزال برای جلوگیری از بارداری استفاده می‌کند. اگر این کار به موقع و به درستی انجام شود احتمال بارداری ۴ درصد در سال است و در کل ۱۸ درصد ناخواسته باردار می‌شوند.

روش‌های خانگی پیشگیری از بارداری

در این روش از داروهای گیاهی استفاده می‌شود و چون تأثیرات بیشتر و طولانی مدت بر بدن می‌گذارند، باید با احتیاط بیشتری مصرف شوند. دم کرده زعفران جهت سقط جنین در ماه اولیه بارداری تأثیرگذار است و می‌توان از بارداری ناخواسته جلوگیری کرد. گیاه پونه و برگ و عصاره‌ی بنفشه هندی در پیشگیری از بارداری مؤثر است و از گذشته مورد استفاده قرار می‌گرفته. همچنین می‌توانید برای جلوگیری از بارداری ریشه کوهوش آبی را دم کنید و روزانه سه بار از آن را مصرف کنید.



:: بازدید از این مطلب : 475
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 19 شهريور 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ایران ماداس
ست زایمان طبیعی

یک عدد سینی.یک عدد رسیور.یک عدد پنس شستشو.یک عدد قیچی اپی زیاتومی.یک عدد قیچی صاف.۷عدد پنبه سوآپ.دو عدد گاز.یک عدد گاز بند ناف.۵ شان ساده (دوعدد شان جورابی).یک عدد گان.یک عدد حوله

سینی:

سینی جراحی استیل  ، جهت قرار دادن پنس ها، قیچی ها، تیغ های جراحی، نخ های جراحی و …استفاده می شود.

سینی جراحی استیل جهت جابه جایی لوازم جراحی نیز وسیله ای مناسب است.

سینی جراحی در  سایز های  28 و 32 و 38 و 44 موجود می باشد.

جنس سینی جراحی از استیل می باشد.

ست زایمان طبیعی

رسیور:

رسیور از جمله ظروف استیل پزشکی می‌باشد که در مراکز بیمارستانی ، کلینیک‌ها ، دندانپزشکی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ظرف به علت شکل آن به ظرف کلیوی شکل نیز معروف می‌باشد از کاربردهای رسیور به موارد زیر می‌توان اشاره کرد:

  • نگهداری تجهیزات جراحی از قبیل قیچی و پنس 
  • نگهداری محلول‌های ضدعفونی کننده
  • جمع آوری نمونه‌های پاتولوژی و ترشحات جمع‌آوری شده
ست زایمان طبیعی

پنس شستشو:

برای پرپ کردن بیمار مورد استفاده قرار می گیرد

ست زایمان طبیعی

قیچی اپی زیاتومی:

برای ایجاد برش اپی زیاتومی در زایمان طبیعی استفاده میشد. اپی زیاتومی، برش فاصله میان واژن و مقعد را می‌گویند. در گذشته اپی زیاتومییک بخشی از زایمان طبیعی بود؛ اما امروزه این عمل تنها در موارد خاص انجام می‌شود.

ست زایمان طبیعی

پنبه سوآب:

پنبه یا گاز گلوله شده را سواب گویند، که با دست یا کلمپ گرفته می شود. موارد استفاده:

برای کنار زدن یک رگ یا عضو از محل عمل.

جذب خون و مشخص کردن رگ خونریزی دهنده.

ست زایمان طبیعی

گاز بندناف:

مادامى که جنين در داخل رحم مادر قرار دارد، از طريق بندناف که به جفت متصل است، تغذيه مى‌کند. بعد از تولد، چون ديگر نيازى به اين ارتباط نيست و نوزاد از طريق دهان تغذيه مى‌شود، پزشک اتصال بين ناف و جفت را قطع مى‌کند. در صورتى‌که بندناف با اشياء آلوده يا ادرار و مدفوع تماس پيدا کند، ميکروب‌هاى گوناگون از قسمت بريده شده ناف، وارد خون نوزاد مى‌شود که بيمارى‌هاى وخيم و خطرناکى، از قبيل کزاز و يا عفونت خون را به‌دنبال خواهد داشت.

بعد از قطع شدن بندناف لازم است اين محل را تميز نموده، از مواد آلوده بدور داشت. زيرا بسيارى از مادرها يا مادربزرگ‌ها، براساس افکار قديمى، قدرى خمير و يا مواد ديگر، روى ناف بريده شده مى‌گذارند و از اين طريق ميکروب‌هاى فراوانى را وارد بدن کودک مى‌کنند. پزشکان توصيه مى‌کنند که محل بند ناف نبايد پانسمان شود و براى بهتر محفوظ نگهداشتن ناف بريده شده از عوامل بيمارى‌زا، بهتر است قدرى الکل روى موضع ماليده و با دو لايه گاز استريل خشک، پوشانيده شود. حداقل يک بار در روز، ناف را با الکل سفيد تميز کرده و گازها را تعويض نمايد.

ست زایمان طبیعی

شان ساده:

پارچه‌هایی استریل که قسمتی از بدن بیمار را که می‌خواهد تحت عمل جراحی قرار گیرد، از سایر قسمت‌های غیراستریل جدا می‌کند.

ست زایمان طبیعی

گان:

به‌طور کلی دو دسته گان جراحی وجود دارد: یک بار مصرف و چندبار مصرف

  • گان‌های چند بار مصرف معمولاً از جنس‌های پنبه، پلی استر، ویسکوز مخلوط آن‌ها می‌باشد.
  • گان‌های یک بار مصرف معمولا از جنس اسپان است و در محیط های آلوده به عفونتهای ویروسی از اسپان های لمینت شده استفاده می‌شود و عموما فاقد دوخت و به شکل پرس شده هستند و در برخی موارد ممکن است دارای الگوهای دوختی هم باشند اما هر چقدر درز کمتر داشته باشد در مقابل نفوذ ویروس مطمئن تر و محفوظ تر می‌باشد.
ست زایمان طبیعی


:: بازدید از این مطلب : 1096
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 18 شهريور 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ایران ماداس
ست زایمان،تجهیزات زایمان

در اعمال جراحی وسایل مختلفی استفاده میشود در انجام زایمان و اعمال جراحی های زنان و مامایی،از ابزار های متفاوتی استفاده میشود ولی اکثر این ست ها مشابه ست جراحی عمومی می باشند.

●ست زایمان طبیعی:

یک عدد سینی.یک عدد رسیور.یک عدد پنس شستشو.یک عدد قیچی اپی زیاتومی.یک عدد قیچی صاف.۷عدد پنبه سوآپ.دو عدد گاز.یک عدد گاز بند ناف.۵ شان ساده (دوعدد شان جورابی).یک عدد گان.یک عدد حوله

●ست اپی زیاتومی:

یک عدد سینی استیل.یک عدد گالیپات.یک عدد پنست پزشکی.یک عدد سوزنگیر.یک عدد قیچی صاف.یک عدد تامپون.دو عدد گاز.۷ عدد پنبه سوآپ.۴ عدد شان(دو عدد شان جورابی).یک عدد گان.

●ست زایمان سزارین:

دو عدد گالیپات.یک عدد رسیور استیل پزشکی.دو عدد دسته ی بیستوری.یک عدد اکارتورپارابوف دوسر.یک عدد اکارتور دسته دار.یک عدد اکارتور مثانه.یک عدد قیچی مایو.دو عدد قیچی صاف.دو عدد پنس شستشو.دو عدد پنست دندانه دار.دو عدد پنست بدون دندانه.شش عدد موس کج.۴ عدد کوخر راست.دو عدد کوخر کج.دو عدد سوزنگیر.۴ عدد پنس آلیس.دو عدد پنس آنکور.پنج عدد شانگیر.یک عدد دیش.

●ست کورتاژ:

یک عدد دیش .یک عدد پنس شستشو.یک عدد پنس جفت.یک عدد پنس کل.سه عدد کورت شماره های مختلف.دو عدد والو.یک عدد پنست.یک عدد گالیپات.سه عدد گاز.مقداری پنبه.یک عدد گان سبز.یک عدد حوله.چهار عدد شان سبز ساده.دو عدد جوراب سبز.دو عدد شان سینی ساده.

●ست هیستروکتومی آبدومینال:

یک عدد گالیپات.یک عدد رسیور.یک عدد اکارتور شکمی.یک عدد اکارتورپارابوف.یک عدد اکارتور دسته دار.دو عدد بیستوری.یک عدد قیچی صاف.سه عدد پنس ژان لوی فرم.یک عدد قیچی میو.سه عدد هنی.شش عدد کوخر کج.یک عدد سر ساکشن فلزی.دو عدد پنس شستشو.یک عدد پنس جفت.یک عدد پنس کل.یک عدد پنس توور.دو عدد پنست دندانه دار.دو عدد پنست بدون دندانه.چهار عدد شانگیر.دو عدد پنس آنکور.دو عدد پنس آلیس.دو عدد موس کج.یک عدد دیش.یک عدد اپرکارتور مثانه.

●ست هیستروکتومی واژینال

یک عدد گالیپات.دو عدد والو.یک عدد سوند مثانه.یک عدد قیچی صاف.یک عدد قیچی میو.یک عدد دسته بیستوری.دو عدد پنست دندانه دار.دو عدد پنست بدون دندانه.دو عدد پنس کلی.دو عدد پنس شستشو.شش عدد کوخر کج.شش عدد پنس آلیس.یک عدد پنس جفت.شش عدد موس کج.چهار عدد شانگیر.دو عدد سوزنگیر.شش عدد کوخر راست.یک عدد دیش.

●ست سیتوسل و رکتوسل

یک عدد گالیپات.دو عدد والو.یک عدد سوند مثانه.یک عدد دسته بیستوری.یک عدد قیچی میو.دو عدد پنس شستشو.دو عدد پنست دندانه دار.دو عدد پنست بدون دندانه.شش عدد پنس آلیس.چهار عدد کوخر کج.دو عدد کوخر راست.شش عدد پنس کل.دو عدد سوزنگیر.شش عدد موس کج.چهار عدد شانگیر.یک عدد دیش.

●ست I.U.D

یک عدد پنس شستشو.یک عدد تناکولوم.یک عدد اسماکولوم.یک عدد قیچی صاف بلند.یک عدد هیسترومتر.یک عدد رسیور

●ست بستن لوله

یک عدد گالیپات.یک عدد دیش.یک عدد قیچی صاف یا میو.چهار عدد موس کج.دو عدد پنس شستشو.دو عدد کوخر راست.یک عدد سوزنگیر.دو عدد پنس آلیس.یک عدد  دسته بیستوری.چهار عدد شانگیر.یک عدد پنست دندانه دار.یک عدد پنست بدون دندانه.دو عدد بارابوف ظریف

مانیتورینگ جنین

وضعيت خون رساني و ضربان قلب جنين شاخص باليني مهمي در تشخيص  بسياري از نارسايي‌‌هاي جنيني است. تشخيص و بررسي فعاليت قلب جنين به چند روش امكان پذير است. 1) الكتروكارديوگرام جنين 2) فنوكارديوگرافي 3) روش ماوراء صوت داپلر.


ا
لكتروكارديوگرام جنين (FECG) اطلاعات بسيار مهمي درباره وضعيت جنين به‌دست مي‌دهد و در تشخيص اختلالات جنيني در طول بارداري و حتي مراحل زايمان بسيار مفيد است. بسياري از محققان و دانشمندان روي روش هاي تشخيصي جديد براي ارزيابي وضعيت جنين و مادر در ‌دوره هاي زماني ‌طولاني مدت، تحقيق مي كنند. تجزيه و تحليل وضعيت مادر و جنين با مانيتورينگ در بازه هاي زماني طولاني و يا حتي مانيتورينگ دائمي، ابزار قدرتمندي در آشكار‌سازي مشكلات و موارد خطرناك در طول بارداري است. روش هاي كمتر تهاجمي يا  مانيتورينگ خارجي مورد توجه بيشتر محققان قرار گرفته است. در تحقيق اخير  يك روش پردازش جديد، براي بهبود و افزايش قدرت سيگنال اخذ شده از قلب جنين، پيشنهاد شده است. در نتيجه ميزان  ضربان قلب جنين به طرز درست و صحيحي آشكار خواهد شد.

ست زایمان،تجهیزات زایمان

دستگاه سونیکیت

سونیکید یا جنین یاب یکی از تجهیزات پرکاربرد در حوزه مهندسی پزشکی، می باشد . از این دستگاه جهت محاسبه تعداد ضربان قلب جنین و تشخیص صدای قلب با استفاده از روش ماوراء صوت داپلر استفاده می گردد . صدای قلب جنین از هفته چهاردهم بارداری در خانم‌های لاغر و در هفته بیستم در تمامی خانم‌های باردار قابل سمع است. در صورت شنیده نشدن این صدا احتمال مرگ جنین مطرح است ؛ لذا در این موارد جهت بررسی سلامت جنین ، پزشک از دستگاه سونیکید استفاده می‌ کند. دستگـاه بـر مبنـای تئـوری داپلـر بـا سیستـم فـراصـوت و از طـریق پروب تبدیل‌کننده پیزوالکتریک ، صدای قلب جنین را منعکس کرده و از طریق بلندگو یا گوشی شنیده می‌ شود.

ویژگی های دستگاه سونیکید :

  • دستگاه قابل حمل بوده و جهت استفاده در مطب یا بخش زایمان مناسب است.
  • طرز کار دستگاه بسیار آسان و ساده بوده و با برق شهر و باطری کار می‌ کند..
  • دستگاه از نظر اتصال الکتریکی از ایمنی بالایی برخوردار است..
  • خطری از نظر اشعه ، امواج الکتریکی و یا الکترو مغناطیسی ندارد..
  • جهت بهینه شدن صدای قلب جنین از تکنولوژی کاهش نویز استفاده شده است..
ست زایمان،تجهیزات زایمان

تخت زایمان تمام الکترونیک

تخت‌های ویژه زایمان از سه بخش عمده تکیه‌گاه، محل نشستن و دراز کشیدن و محل قرار گیری پاهای بیمار تشکیل می‌شوند و دارای ضربه گیر و چرخ‌های بزرگی هستند که امکان حرکت سریع و راحت تخت را در راهرو‌ها و سطوح مختلف فراهم می‌کند. همچنین در وضعیت‌های اورژانسی، تجهیزات ضروری احیا قابل اتصال به تخت هستند.

در بعضی از انواع تخت‌های زایمان، امکان اتصال قطعات اضافی به منظور رفع نیازهای مادر قبل و بعد از زایمان مثل محافظ پای بیمار، ظرف جمع آوری مایعات فیزیولوژیک و مایعات حاصل از شستشوی بیمار وجود دارد. تجهیزات مختلفی (تجهیزات الکتریکی، هیدرولیکی و گازی) نظیر جای دست بیمار، مسکن‌های گازی، تشک‌های هوا و غیره به منظور کنترل سلامت و فراهم کردن آسایش زن باردار باید در دسترس باشد. همچنین تخت‌های جدید برای اهداف مراقبتی قبل زایمان، حین زایمان و پس از آن پهن‌تر از مدل‌های قدیم طراحی می‌شوند.

ست زایمان،تجهیزات زایمان

تخت احیاء نوزاد تمام الکترونیک

تخت احیای نوزاد دستگاهی است دارای یک میز ـ یک سیستم دمای تابشی و سیستم کنترل دما و هشدارهای مختلف ـ ساکشن و سیستم کنترل اکسیژن. این دستگاه قبلاً برای تعویض خون بکار می رفت ولی امروزه، به دلیل طراحی فتوتراپی اینتنزیو دیگر نیازی به تعویض خون نمی باشد. لذا از این دستگاه جلوی تخت زایمان برای احیاء نوزاد و نیز برای عمل های جراحی نوزادان استفاده می شود. میز دستگاه دارای دیواره های شفاف برای جلوگیری از افتادن نوزاد بوده و دارای سیستم تغییر زاویه و تنظیم ارتفاع متناسب با قد پزشک یا پرستار می باشد. این دستگاه به طریقی طراحی شده که هنگام احیاء نوزاد و یا عمل جراحی,  ساکشن و اکسیژن در دسترسی پزشک می باشد. دمای بدن نوزاد توسط سنسور پوستی که به بدن نوزاد وصل می شود قابل کنترل می باشد. دستگاه تخت احیاء دارای هشدارهای قطع سنسور پوستی ـ دمای بیش از حد ـ انحراف دما و هشدار قطع برق می باشد.  این دستگاه جهت معاینه نوزادان دارای سیستم روشنایی می باشد. تخت احیاء نوزاد نیز بدلیل دارا بودن کشوی کاست رادیولوژی ، عکسبرداری Xray را نیز امکانپذیر می نماید.

ست زایمان،تجهیزات زایمان

مولاژ زایمان

مانکن زایمان طبیعی دارای با دو جنین و جفت دارای اهرم مکانیکی جهت نمایش زایمان طبیعی و چرخش نوزاد هنگام خروج از رحم دارای آناتومی مشابه زن باردار و نمایش و آموزش مکانیسم کامل زایمان طبیعی به کارآموزان میباشد.

ست زایمان،تجهیزات زایمان

دستگاه نبولایزر

بولایزر یا ریزپاش وسیله‌ای برای رساندن دارو به قسمت‌های مختلف دستگاه تنفس از طریق استنشاق می‌باشند، این درمان بخصوص در وضعیت‌هایی مانند برونشیت و آسم شدید بسیار مؤثر هستند و به دلیل سریع بودن تأثیر دارو و جلوگیری از تأثیر دارو بر بافتهای دیگر بدن بسیار مورد توجه می‌باشد و با توجه به نوع داروی مصرفی باعث بهبود تهویه، افزایش عملکرد ماهیچه‌های تنفسی، بهبود استقامت فعالیت‌های عمومی، جلوگیری از تجمع ترشحات ریوی، بهبود سرفه، پیشگیری از آتلکتازی، کاهش‌چسبندگی، کمک به بازگشت خون، کاهش درد و کاهش اسپاسم می‌شود. روش‌های دیگر استفاده از دارو مانند خوراکی و تزریقی برای مشکلات دستگاه تنفس کمتر مؤثر و مورد استفاده می‌باشند.

ست زایمان،تجهیزات زایمان

چیتل فورسپس

فورسپس به انگلیسی: Forceps یا انبر ابزاری دستی بوده و برای گرفتن و نگه داشتن اشیاء بکار می‌رود. زمانی از فورسپس استفاده می‌شود که به علت عمیق بودن ناحیه عمل، ناچار به وسیله‌ای با دسته بلند و جا انگشتی برای فیکس کردن انگشتان می‌باشیم که فورسپس همین ویژگی‌ها را دارا می‌باشد. در خارج از رده پزشکی و نزد عوام (انگلیسی زبان) معمولاً از فورسپس به عنوان موچین، انبرک، انبردست‌ها، کلیپ یا گیره اشاره می‌شود.

امروزه نوع یکبارمصرف و از جنس پلاستیک نیز مورد استفاده دارد. نوع دیگری از فورسپس در مامایی استفاده می‌شود و فورسپس مامایی نام دارد که توسط خانوادهچمبرلین اختراع شد؛ کار آن‌ها قابلگی بود. نوزادان اغلب با سر به دنیا می‌آمدند، برای همین فورسپس مامایی که توسط آن‌ها طراحی شد، دارای دو تیغه مسطح با اندکی قوس بود و سر نوزاد را به طور کامل دربر می‌گرفت. با یک کشش بسیار ملایم سر نوزاد بیرون می‌آمده و بقیه بدن به راحتی خارج می‌شد.

ست زایمان،تجهیزات زایمان

آمبوبگ بزرگسال و اطفال

با اتصال ماسک به مخزن اکسیژن میتوان غلظت هوای دمی بیمار را افزایش داد ، به طوری که با استفاده از اکسیژن اضافی به میزان ۱۵ لیتر در دقیقه می توان غلظت اکسیژن دمی را به ۱۰۰ % رسانید .
 
ست زایمان،تجهیزات زایمان


:: بازدید از این مطلب : 461
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 18 شهريور 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ایران ماداس

جلیقه وزنه ای فیزیوتراپی

فیزوتراپی و کاهش دردهای عضلانی AQ+ EMS SYSTEM این امکان می‌دهد که تمرکز قدرت و تمرینات هوازی با هم ترکیب شوند ضعف ماهیچه که عامل اصلی تمام ناراحتی های فیزیکی است با تحریک همزمان تمام گروه های عضلانی مانند عضلات اطراف ستون فقرات، عضلات عمقی پشت، عضلات کتف و بازو. کمر، عضلات ران و باسن باعث رفع مشکلات و دردهای موضعی بدن می‌شود.

در جوامع مدرن حدود ۸۰% از جمعیت مبتلا به کمر درد و گردن درد هستند. رژیم غذایی نامناسب، وضعیت بد، استرس و شرایط کار شدید عواملی است که باعث افزایش اینگونه شکایت ها می‌شود.

در گزارش های به عمل آمده دیگر، نشان می‌دهد درد عضلات پشت به دلیل عدم ورزش و ضعف عضلانی است. در طول تمرینات هوازی با AQ+ EMS SYSTEM منجرب تحریک و استحکام عضلات عمیق تر و زیرین، مانند عضلات پشتی و عضلات در ابتدای ستون فقرات قرار دارند می‌شود. با استفاده از این سیستم در کوتاهترین زمان از تغییر شکل بدن، از دردهای ناشی از عوامل مختلف و استرس رهایی می‌یابید.

ماساژ در پایان هر جلسه آموزشی یک برنامه ریلکس به منظور سرد کردن بدن و آزاد کردن تنش های ناشی از تمرین در نظر گرفته شده است. در حین این برنامه، رشته های عضلانی در معرض پالس های ضعیف قرار می‌گیرند که بخاطر فرکانس پایین اثر آرامش بخش دارند. این تحریک ملایم و دلپذیر در واقع می‌تواند به عنوان میکرو ماساژ در نظر گرفته شود و از طرق انقباضات مجزا، باعث کاهش تنش در گروه های عضلانی استفاده شده می‌شود.

تغذیه و برنامه غذایی متخصصان تغذیه با استفاده از دستگاه آنالیز حرفه ای بدن با توجه به میزان چربی، آب، عضله، سن و وزن افراد برنامه تغذیه مناسب و ویژه برای افراد ارائه می‌دهند در راستای ارائه برنامه های حرفه ای مربیان و دکتر تغذیه به بدنی ایده آل و سالم می‌رسید.

نوشیدن آب و مایعات کربوهیدرات دار در حین و بعد تمرین بسیار مهم است که در هنگام تمرین به اندازه کافی مایعات دتوکس و آب بنوشید و بعد تمرین، نوشیدن یک و نیم لیتر آب برای دفع چربی و آبرسانی به بدن الزامیست.علاوه بر این مهم است بدانید که نباید با معده ی کاملا خالی ورزش کنید.

خوردن یک وعده‌ی غذایی کوچک دارای کربوهیدرات کمک می‌کند تا بتوانید تمرینات را به خوبی انجام دهید. بعد از ورزش نیز مایعات زیادی بنوشید تا آب از دست رفته ی بدن را دوباره بازیابی کنید. به غیر از آب، شیک های پروتئین نیز گزینه ی مناسبی هستند، تا روند عضله سازی صورت پذیرد و مواد مغذی سوزانده شده، به بدن بازگردانده شود.
مربی شخصی PERSONAL TRAINING برنامه های ورزشی که برای افراد به صورت فردی تعیین می‌شود با دستگاه آنالیز بدن مورد بررسی قرار گرفته و نسبت به ساختار فیزیکی و مشخصه انحصاری هر فرد از طریق مربیان حرفه ای تحت نام آموزش شخصی انجام می‌شود .

علاوه بر برنامه های ورزشی کلاسیک، مربی شخصی هر گونه مشکلی از اعضا را مطابق با نیاز افراد لیست می‌کند. به عنوان مثال، برنامه تمرینی با در نظر گرفتن وضعیت سلامت ورزشکار، شیوه زندگی و عادات، تعادل روانی طراحی می‌شود.

استفاده از متد EMS برای چه افرادی توصیه نمی‌شود؟ افرادی که دارای بیماری صرع، عمل های قلبی، افراد باردار و شیرده، استفاده شدن پلاتین در اجرای بدن و افرادی که پروتز سینه و باسن انجام داده اند ممنوع می‌باشد.

تجهیزات فیزیوتراپی (قسمت دوم)

حمام پارافین

پارافین ذوب شده گرم را میتوان برای حرارت درمانی به کار برد. 

برای این عمل دمای ذوب پارافین را به کمک یک سری مواد تا دمای ۴۵ تا ۵۰ درجه سانتیگراد کاهش می دهند.

پارافین را به خاطر گرمای ویژه پایین و هدایت پذیری پایین حرارتی آن می‌توان به طور ایمن و مستقیماً بر روی پوست در این دما به کار برد .

 برای این عمل پارافین گرم می شود و در یک مخزن کنترل شده توسط ترموستات ذخیره می‌شود

 که معمولاً میتواند پارافین را تا ۵۲ الی ۵۷ درجه سانتی‌گراد گرم کند.

 چنین مخازنی در اندازه های قابل حمل کوچک جهت استفاده در کلینیک در دسترس هستند .

مزایای استفاده از پارافین چیست ؟

پارافین معمولا برای نواحی که دارای انحنای نامنظم هستند استفاده می‌شود و می تواند تمام این نقاط را به طور کامل پوشش دهد.

سه روش معمول به نام Dip wrap ,Dip immersion, paint برای استفاده از پارافین وجود دارد ، 

تجهیزات فیزیوتراپی (قسمت دوم)Spa salon. Manicure. Paraffin hand bath.

دوچرخه فیزیوتراپی

یک باور نادرست مابین بسیاری از افراد وجود دارد که دوچرخه سواری را برای زانو ها مضر می دانند. اما این می تواند یک اشتباه باشد. شما چه از دوچرخه معمولی استفاده کنید، چه دوچرخه ثابت و چه دوچرخه اسپینینگ باید بدانید که با رعایت نکات ایمنی و انجام درست تنظیمات می توانید از یک ورزش هوازی پر نشاط، بدون آسیب دیدن بهره مند شوید.

دوچرخه سواری موجب بهبود وضعیت قلبی و عروقی شما می شود، عضلات پای شما را تقویت می کند، پایین تنه شما را خوش فرم می کند و در نهایت عضلات میان تنه شما را نیز قوی تر کرده و هنگام استفاده از آن شما مطمینا افسردگی را از یاد خواهید برد.

بسیاری از فیزیوتراپیست ها در هنگام درمان عوارضی مانند آرتروز زانو به منظور تقویت عضلات ناحیه درگیر شونده و نیز به منظور کاهش وزن فرد مبتلا، پیاده روی ، شنا و دوچرخه سواری را پیشنهاد می دهند. پیاده روی و دوچرخه سواری برای این منظور می بایست با کمترین آسیب بر روی بدن همراه باشد. معمولا دوچرخه سواری و پیاده روی بر روی سطح صاف توصیه می گردد. باید توجه داشته باشید که به منظور انجام حرکات ورزشی می بایست با فیزیوتراپیست خود مشورت نمایید. زیرا وی با توجه به میزان آسیب دیدگی شما ورزش مناسب را برای شما پیشنهاد خواهد داد.

تجهیزات فیزیوتراپی (قسمت دوم)

رولر فیزیوتراپی

رولر ها تقریبا” در همه ئ کلینیک ها و مراکز توانبخشی و کاردرمانی وجود دارد و الگو برداری از این وسایل  برای فراهم نمودنشان مطابق با سن و هیکل کودک بسیار آسان است.

تفاوت اصلی رولر ها در قطر آنها و سپس در طول آنهاست.

در کاردرمانی برای دست یابی به اهداف ذیل از رولر ها استفاده می شود:

تقویت واکنشهای تعادلی و وستیبولار

تقویت واکنشهای حفاظتی

کم کردن تدریجی ترس بیش از حد نسبت به وضعیت های تعادلی مختلف که یکی از موانع بسیار مهم در راه رسیدن به مراحل بالاتر رشد روانی- حرکتی کودکان فلج مغزی است.

تقویت عضلات خلف و قدام تنه و کمربند لگنی

کشش عضلانی به عنوان مثال در عضلات خم کننده مفصل ران      (Hip flexor)

آرامش بخشی (Relaxation)

تقویت تصور بدنی (Body image)

و اهداف دیگری که ممکن است ازقلم افتاده باشد.

تجهیزات فیزیوتراپی (قسمت دوم)

صندلی کرنرسیت

صندلی کرنرسیت چرخدار در تصحیح الگوی نشستن و کنترل سر و گردن , به کودکان مددجو کمک می نماید. طراحی این صندلی به گونه ای ست که کودک کاملا پشتیبانی می شود , تا به عقب بر نگردد و شانه ها کشیده و دست و بازوها در خط میانی عملکرد بهتری داشته باشند .
کرنرسیت چرخدار با پشتی متحرک به کودک اجازه میدهد که به سمت عقب و جلو در پوزیشن های مختلف نشستن از جمله؛ معمولی , بلند مدت و یا حذف کلی آن در راستای کمک به آموزش کودک در مستقل نشستن می نماید .
مزایای محصول:
کمربندهای حرفه ای و راحت جهت فیکس کردن
چرم ضد آب
متحرک و قابل تنظیم در ارتفاع و پشتی متحرک
آسان برای تمیز نگه داشتن
ارتقاء وضعيت سالم
کمک در حالت توسعه کنترل سر و گردن ( استرپ رایگان )
دارای جا سری راحت چرمی قابل تنظیم ، میز قابل تنظیم

تجهیزات فیزیوتراپی (قسمت دوم)

صندلی کوادریسپس

دو بازو که هر کدام دارای یک بالشتک و 5 کیلو وزنه که قابل تغییر می باشد. پشتی صندلی از حالت عمودی به حالت کاملاً افقی و در هر زاویه دلخواه متغیر می باشد. بازوها به صورت افقی و یا عمودی در هر دو جهت جداگانه قابل تنظیم می باشد.

ولکرو برای ثابت نمودن یک یا هر دو پای بیمار در نظر گرفته شده است.

دستگاه در دو مدل با دستگیره های ثابت و یا متحرک پیش بینی شده است.

تجهیزات فیزیوتراپی (قسمت دوم)



:: بازدید از این مطلب : 531
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 16 شهريور 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ایران ماداس
تجهیزات فیزیوتراپی (قسمت اول)

فيزيوتراپي يكي از روش‌هاي تسكين بسياري از دردهاست كه افراد بسياري از اين روش استفاده مي‌كنند. فيزيوتراپي علاوه بر اينكه بايد توسط پزشكان يا فيزيوتراپيست‌هاي خبره انجام شود، نياز به دستگاه‌هايي هم دارد كه به كمك افراد مي‌آيند. در اين بين علاوه بر تخصص فيزيوتراپيست نمي‌توان نقش دستگاه‌ها و تجهيزات را ناديده گرفت. در اين مطلب به نقش و تاثير اين دستگاه‌ ها در روند درمان مي‌پردازيم.

کیسه های شنی

کیسه شنی به عنوان وزنه برای ایجاد کشش در عضوی مثل گردن استفاده می‌شود.

  • از جنس پارچه برزنت ضد آب
  • دوخت محکم
  • بدون ریزش شن
  • دارای یک قلاب مقاوم
  • در بسته های 5 عددی
تجهیزات فیزیوتراپی (قسمت اول)

گونیامتر

به طور کلی یک گونیامتر میتواند کاربردهای فراوانی داشته باشد و در زمینه‌های مختلفی مورد استفاده قرار بگیرد اما در زمینه پزشکی از گونیامتر برای بررسی میزان دامنه حرکت مفاصل استفاده میشود.

دلیل استفاده از واحد درجه در اندازه‌گیری دامنه حرکت مفصل، دَوَرانی یا به عبارت دیگر زاویه ای بودن حرکت مفصل است. دامنه حرکت را در دو نوع فعال و غیرفعال دسته بندی میکنند. دامنه حرکت فعال برای زمانی است که فرد با استفاده از نیروی عضلات خود، مفصل را حرکت میدهد. اما زمانی که یک نیروی خارجی علاوه بر نیروی خود فرد مانند کمک پزشک، یک دستگاه ارتوپدی و… به اندام وارد میشود، دامنه حرکتی، غیرفعال نامیده میشود.

گونیامترها معمولا از جنس پلاستیک بی رنگ یا شفاف و یا از جنس فلز ساخته میشوند. دو بازو بر روی گونیامتر قرار دارد که یکی از آنها برای قرارگیری بر روی بدن به صورت ثابت و دیگری برای اندازه گیری میزان زاویه میباشد. مرکز گونیامتر بر روی مفصل قرار میگیرد و بازوها کار اندازه گیری را انجام میدهند.

انواع گونیامتر

گونیامترها از نظر جنس و اندازه با هم متفاوت هستند و همانطور که گفته شد، در دو جنس پلاستیکی و فلزی تولید میگردند. گونیامترهای پلاستیکی شفاف‌ اند و دقت بیشتری در اندازه‌گیری دارند؛ همچنین در قیمت های پایین تری نسبت به مدلهای فلزی عرضه میشوند. اما گونیامترهای فلزی با وجود مقاومت بالا در برابر آسیب های احتمالی، هم قیمت های بالایی دارند و هم برای بعضی از کاربران دقت مورد نظر را فراهم نمیکنند.

گونیامترها در اندازه های 9، 15، 20 و 30 سانتی‌متر طراحی میشوند که کاربر بر اساس نوع استفاده خود از آنها، سایز مناسب را انتخاب میکند. به طور مثال مدل 9 سانتی‌متری برای بررسی مفاصل انگشتان بوده و به نام گونیامتر انگشتی معروف است. اندازه های بلندتر نیز برای مفاصل آرنج، شانه، زانو و… استفاده میشوند.

تجهیزات فیزیوتراپی (قسمت اول)

گونیامتر های ذره‌بین دار

نوع دیگری از گونیامتر ها هستند که دارای دو میله و یک بخش چرخان میباشند. در بخش چرخان گونیامتر نقاله ای قرار گرفته است. ذره بین به کار رفته در دستگاه زاویه ی دقیق اندازه گیری شده را نشان میدهد و این باعث میشود که شما به جای نگاه کردن به تعداد انبوهی از اعداد، یک عدد را به طور دقیق مشاهده کنید و خطای کارتان را کاهش دهید.

این گونیامترها به گونیامتر متغیر نیز معروف هستند چراکه میتوانید به راحتی با باز و بسته کردن ملیه های آن اندازه بازوهای آنرا تغییر داده و برای اهداف متفاوت استفاده کرد.

تجهیزات فیزیوتراپی (قسمت اول)

گونیامتر بیمارستانی نوزاد

از این نوع گونیامتر برای بررسی میزان حرکت گردن نوزاد استفاده میشود. این گونیامتر به وسیله دو پایه بر روی تخت نوزاد به صورت ایستاده قرار میگیرد. سپس پزشک میتواند سر نوزاد را به راحتی گردانده و میزان حرکت گردن او را محاسبه کند.

تجهیزات فیزیوتراپی (قسمت اول)

گونیامتر دیجیتال

در این نوع گونیامتر به جای نقاله در مرکز دستگاه، از یک بخش اندازه گیری دیجیتالی استفاده شده که درجه اندازه گیری را به طور دقیق نمایش میدهد. این مدل هم میتواند خطای اندازه گیری را کاهش دهد اما ممکن است با تمام شدن باتری دچار مشکل شوید.

تجهیزات فیزیوتراپی (قسمت اول)

الکتروگونیامتر

 نوع دیگری از گونیامترها که به الکتروگونیامتر موسوم هستند، از یک یا دو سنسور تشکیل شده اند که بر روی پوست نصب میشوند و قسمت دیگر دستگاه رابطی است که سنسورها را به بخش پردازشگر وصل میکند. بخش پردازشگر میزان خم شدن سنسورها تسخیص داده و به درجه ثبت میکند.

از این نوع گونیامترها برای بررسی های تخصصی تر و یا تحت نظر گرفتن میزان حرکت مفصل ها در حین فعالیت های روزمره استفاده میشود. جالب است بدانید که از این نوع گونیامترها برای معاینه میزان حرکت مفصل پا یا دست حیواناتی مانند اسب استفاده میشود که میتوانند اطلاعات دقیق و خوبی را در اختیار دامپزشک قرار دهند.

تجهیزات فیزیوتراپی (قسمت اول)

انکلاینومتر

وسایلی شبیه به گونیامتر ها برای اندازه گیری دامنه حرکت مفاصل وجود دارند که به انکلاینومتر معروف هستند. همانطور که قبلا هم گفتیم دو بازوی گونیامتر را باید بر روی اندام های حرکتی و مرکز آن را بر روی مفصل قرار داد اما برای استفاده از انکلاینومتر تنها کافی است آن را بر روی یکی از اندام های حرکتی قرار دهیم.

این فرایند در استفاده از انکلاینومتر باعث شده تا هم دقت بیشتری در اندازه گیری فراهم شود و هم استفاده از این دستگاه راحت تر باشد.

تجهیزات فیزیوتراپی (قسمت اول)

گونیامتر های لیزری

گونیامترهای لیزری تلفیقی از گونیامتر و انکلاینومتر هستند. این گونیامترها به صورت دیجیتالی عمل کرده و با قرار گرفتن بر روی اندام مورد نظر میتوانند میزان دامنه حرکت مفصل را اندازه گیری کنند. ویژگی منحصر به فرد این گونیامترها وجود خطوط لیزری است که با روشن کردن دستگاه بر روی اندام ظاهر میشوند و در کنار عملکرد انکلاینومتری خود، دقت خیلی خوبی را فراهم میکند.

تجهیزات فیزیوتراپی (قسمت اول)

نردبان انگشت فیزیوتراپی

نردبان انگشتان فیزیوتراپی وسیله ای (معمولاً چوبی) که دارای دندانه هایی است که امکان صعود انگشتان بر روی آن که به شکل عمود بر روی دیوار نصب می شود وجود دارد و وسیله ای برای روزش انگشتان دست است.

تجهیزات فیزیوتراپی (قسمت اول)

واکر

واکر یکی از ابزار مهم برای یاری کردن به راه رفتن است. در مریض هایی که نیروی عضلات اندام زیرین آنها کاهش پیدا کرده است، دامنه حرکتی مفصل ران یا زانو یا مچ پای آنها کاسته شده، درد و یا ناهنجاری مفصلی دارند و یا مشکلی در تعادل دارند واکر میتوان یاری کننده باشد.

بسیار مهم است تا بیماران بعد از درمان آسیبی که به اندام تحتانی یا لگن آنها رسیده یا عمل جراحی که برای آنها انجام شده هرچه زودتر راه بروند. (منظور از اندام تحتانی قسمتی از بدن است که در پایینتر از لگن قرار دارد). در بسیاری از این بیماران پزشک اجازه راه رفتن بر روی اندام مشکل دار را تا مدتی نمیدهد. در این مدت بیمار باید از واکر یا عصا استفاده کند.

واکر به علت داشتن چهار عدد پایه از عصا پایدارتر است. واکر مناسب کسانی است که در آنها حفظ پایداری در حالت ایستاده مشکل است مانند

  • افراد مسن یا افرادی که به علت ابتلا به بعضی بیماری های مزمن و یا سکته مغزی دچار ضعف عضلانی بخصوص در اندام تحتانی هستند. این افراد برای ایستادن نیاز به یک تکیه گاه محکم و پایدار دارند. واکر با داشتن چهار عدد پایه خود یک جسم پایدار است که میتوان به آن تکیه داد
  • افرادی که تازه آسیب دیده اند یا تحت عمل جراحی قرار گرفته اند. این افراد طرز راه رفتن با یک وسیله کمکی را خوب نمیدانند. در بین وسایل کمکی راه رفتن با واکر ساده تر است و بیمار میتواند راه رفتن را با یک واکر آغاز کند. وقتی چند روزی گذشت و حال عمومی بیمار بهتر شد، سرگیجه او کاهش پدا کرد، احساس ضعف کمتری داشت و به عضلات خود مسلط تر شد میتواند از عصا استفاده کند.
تجهیزات فیزیوتراپی (قسمت اول)

واکینگ شولدر

واکینگ شولدر جهت انجام تمرینات توانبخشی مفصل شانه و اندام فوقانی

تجهیزات فیزیوتراپی (قسمت اول)

ویت کاف

ویت‌کاف (وزنه) برای درمان ضعف حرکتی و تقویت عضلانی در افراد استفاده می‌شود. به این صورت که ویت‌کاف به دور مچ پا یا دست بسته می‌شود و با بالا و پایین کردن عضوی که وزنه به آن بسته شده است به تقویت عضلات کمک می‌کند. این نوع وزنه دارای جیب‌هایی برای وزنه‌های از جنس آهن یا ماسه می‌باشد که وزن آن متناسب با هدف انتخاب می‌شود.

کاربردهای ویت‌کاف:

  • وقتی شکستگی در یکی از استخوان‌های بدن رخ می‌دهد برای ایجاد محدودیت در حرکت استخوان شکسته و جوش خوردن محل شکستگی از اسپلینت یا گچ گرفتن آن محل استفاده می‌شود. گچ گرفتگی در مواقعی باعث ضعیف شدن مفاصل به عبارتی خشک شدن مفاصل می‌شود. با بستن ویت‌کاف به عضوی که تازه از گچ خارج شده و ورزش دادن آن می‌توان خشکی مفاصل آن ناحیه را بر طرف کرد.
  • پس از باز شدن گچ ، بیمار نیاز به تمرین‌های ورزشی و برنامه فیزیوتراپی دارد تا قدرت مفاصل از دست رفته به آن باز گردد برای این کار متخصص فیزیوتراپ یک سری حرکات و نرمش هایی به بیمار آموزش می‌دهد. قسمتی از این نرمش‌ها در کلینیک فیزوتراپی انجام می‌شود ولی قسمت عمده این کار باید توسط خود بیمار و بطور مداوم در منزل انجام شود.
  • ورزشکارن برای داشتن عضلاتی قوی این وزنه‌ها را به پا یا دست خود می‌بندد و حرکات ورزشی خود را انجام می‌دهند. به طور مثال با بستن ویت‌کاف به پا هنگام دویدن یا راه رفتن قدرت پا و عضلات آن را زیاد می‌کنند. علاوه بر آن بستن ویت‌کاف در هنگام ورزش به سوزاندن کالری و کربوهیدرات‌ها نیز کمک می‌کند. البته باید توجه داشته باشید که تمرین‌های ورزشی خود را با وزن سبک شروع کنید و به تدریج از وزنه‌های سنکین‌تر استفاده کنید. 
تجهیزات فیزیوتراپی (قسمت اول)

یونیت هات پک

كيسه مخصوصی است كه دارای گرمای مرطوب بوده و ضمن گرم نمودن ناحيه مورد درمان با خاصيت افزايش گردش خون در ناحيه درمان كاربردهای زير را دارد.

موارد كاربرد : 


كاهش اسپاسـم
كاهــش درد
كاهش‌چسبندگی
کاهش سفتی بافت نرم
فزايش دامنه حركتی
كاهش گرفتگی عضله
آماده‌سازی‌‌ بيمار‌ برای‌ انجام‌ حركات‌ ورزشی‌ و تكنيكهای‌ درمانی

تجهیزات فیزیوتراپی (قسمت اول)

تیلت تیبل

افرادی که  به علت امراض حاد شوندۀ مزمن عصبی (دژنراتیو یا تروما) نیازمند به استفاده از صندلى چرخدار شده اند، غالباً در پاهایشان دچار اسپاسم، انقباض، و پوکی استخوان ناشی از عدم استفاده از عضو میشوند. در این شرایط تا حد زیادی سطح عملکرد فرد و روند بهبودی تحت تاثیر قرارمیگیرد.

تخت شیبدار بیمار را از حالت سطح افقی خوابیده بتدریج به حالت عمودی و ایستاده در میآورد، و بیمار را با استفاده از تسمه ها در موقعیت کاملاً ایمنی در تمام مدت فیزیوتراپی نگاه میدارد. قوه جاذبه نقش مهمی درعملکرد تیلت تیبل دارد. چراکه جاذبه درعملکرد اندام های داخلی بدن و سیستم های فیزیولوژیکی مهم است. تحقیقات ثابت کرده است که تحمل وزن اندام باعث بهبود در تراکم استخوان و تقویت مفاصل میشود.

با استفاده از این روش، حتى اگر شیب عمودی کامل نباشد، کشش عضلات، و تنفس فیزیولوژیکی و استقامت بیمار به تدریج بهبود می یابد.

تخت های شیبدار با استفاده از یک سطح مخصوص پا “footplate” میتواند به بیمار کمک کند تا وزن خود را بهتر تحمل کند.

تخت شیبدار از این امکان برخورد است که می تواند از حالت تخت مانند افقی اولیه خود بصورت عمودی بالا یا پایین بیاید. بدین وسیله امکان انتقال و آماده کردن بیمار را براى معالجه فراهم میآورد. این تخت قابل کنترل با دست یا پا است که درمانگر میتواند با استفاده از آن شیب زاویه و ارتفاع عمودی تخت را بر حسب معالجه تغییر دهد. سیستم قفل هاى این تخت در هر مرحله از فیزیوتراپی از هر نوع حرکت نا خواسته تخت جلو گیری میکند. بنابراین بیمار درمان مناسب و راحتی را تجربه خواهد کرد.

تجهیزات فیزیوتراپی (قسمت اول)


:: بازدید از این مطلب : 551
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 16 شهريور 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ایران ماداس
فشارسنج پزشکی چیست؟ بهترین فشار سنج های پزشکی

 

دستگاه فشار سنج چیست؟

اسفیگمومانومتر (sphygmomanometer) که اصطلاحا به آن فشار سنج خون نیز می‌گویند، دستگاهی برای اندازه گیری فشارخون است. اگر شما مشکل فشار خون دارید، باید آن را جدی بگیرید. در حقیقت، در چنین مواقعی اندازه گیری منظم فشار خون برای ادامه زندگی موضوعی حیاتی است.

اگر داروی فشار خون مصرف می‌کنید، باید میزان دقیق فشار خون خود را با فشار سنج اندازه گیری کرده و به طور منظم ثبت کنید. بدون اطلاعات دقیق و خوب، پزشکتان نمی‌تواند داروی مناسب حال شما را برایتان تجویز کنید. عدم دقت در این امر ممکن است کشنده باشد. در سراسر جهان فشار خون بالا، 12.8% از کل مرگ و میر را تشکیل می‌دهد. طبق آمار رسمی، 1 نفر از هر 3 آمریکایی فشار خون بالا دارند.

انواع وسایل اندازه گیری فشارخون

دستگاه های فشارسنج به دو روش کلی فشارخون را اندازه گیری می کنند:

الف: شنیداری یا سمعی (۲ نوع دارد: دستگاه فشارسنج جیوه ای-دستگاه فشارسنج عقربه ای)

ب: دیجیتالی (۲ نوع دارد: دستگاه فشارسنج نمایشگر دیجیتالی بازویی–دستگاه فشارسنج نمایشگر دیجیتالی خودکار انگشتی یا مچی)

توصیف دستگاه فشارسنج جیوه ای

دراين دستگاه، يك مانومتر از نوع جیوه ای وجود دارد. این مانومتر دارای یک محفظه فلزي، صفحه مدرج(درجه بندی شده) عمودي كه بر حسب ميليمتر جيوه (با فاصله ۱۰ ميليمتر جيوه( درجه بندي شده و يك لوله شيشه اي كه انتهاي آن حاوي مخزن جيوه است، وجود دارد. مقدار فشار در بازوبند يا فشارخون را مي توان از عددي كه در صفحه مدرج هم سطح جيوه در لوله جیوه ای قرار مي گيرد، تعيين كرد.

فشارسنج پزشکی چیست؟ بهترین فشار سنج های پزشکی

جیوه در مخزن جيوه و در یک فضاي محکم قرار دارد. اين مخزن كه در انتهاي دستگاه و داخل لوله شيشه اي قرار دارد، داراي يك پيچ تنظيم است كه ورود و خروج جيوه به داخل لوله شيشه اي را تنظيم مي كند. قبل از اندازه گيري فشارخون، پيچ مخزن بايد باز شود تا اجازه دهد جيوه به درون لوله راه يابد.

فشارسنج پزشکی چیست؟ بهترین فشار سنج های پزشکیفشارسنج پزشکی چیست؟ بهترین فشار سنج های پزشکی

در صورتي كه پيچ مخزن جيوه باز باشد و در زماني كه هيچ فشاري وجود ندارد، سطح جيوه در لوله بايد بر روي صفر باشد؛ اما با باد كردن کاف و تغيير فشار در كيسه هوا، جيوه به درون لوله راه يافته و در طول لوله به سمت بالا حركت مي كند و بالعکس  با تخليه هواي كيسه، سطح جيوه در لوله به سمت پايين حركت مي كند. پس از خاتمه اندازه گيري، لازم است دستگاه را كج نمود تا جيوه درون لوله به سمت مخزن هدايت شود و سپس پيچ مخزن را بست تا در زماني كه از دستگاه استفاده نمي شود، جيوه در لوله باقي نماند يا حركت نكند.

در اندازه گيري فشارخون با دستگاه فشارسنج جيوه اي، باید موارد زير را رعايت كرد:

  • مانومتر نباید بیشتر از ۹۰-۱۰۰ سانتیمتر از اندازه گيرنده فشارخون فاصله داشته باشد، تا به راحتی بتوان اعداد را خواند.
  • ستون جیوه باید عمودی و هم سطح چشم قرار گیرد. در دستگاه هاي مدل ایستاده به راحتی مي توان با قد گيرنده فشارخون، آن را تنظیم کرد.
  • مانومتر جیوه ای درجه بندی عمودی دارد كه چون سطح جيوه به صورت هلالي در لوله قرار مي گيرد سبب ايجاد خطا مي شود، مگر اینکه چشم نزدیک به سطح هلالي جیوه باشد. براي خواندن مقدار فشارخون بايد بالاترين نقطه هلال جيوه در ستون يا لوله شيشه اي را در نظر گرفت.

توصیف دستگاه فشارسنج عقربه ای

در اين دستگاه یک مانومتر از نوع عقربه اي وجود دارد. این مانومتر داراي يك صفحه مدرج(درجه بندی شده) دايره اي كه بر حسب ميليمتر جيوه  )با فاصله ۱۰ ميليمتر جيوه(  درجه بندي شده و يك عقربه گردان است كه با تغيير فشار در كيسه هوا حركت مي كند. تغيير فشار در كيسه هوا با حركت عقربه نشان داده می شود و مي توان مقدار فشار را با نگاه به محل تماس عقربه و درجه تعيين كرد.

فشارسنج پزشکی چیست؟ بهترین فشار سنج های پزشکی

در زماني كه هيچ فشاري وجود ندارد عقربه در روي صفحه بايد بر روي درجه صفر باشد. با باد کردن کاف و تغيير فشار در كيسه هوا عقربه در جهت عقربه هاي ساعت يا عكس آن حركت مي كند. درجه بندی عقربه ای ترکیبی از اعداد و بخش های عمودی و افقی است و باید مستقیم با چشم در یک خط عمود بر مرکز صفحه درجات، به آن نگاه كرد.

فشارسنج پزشکی چیست؟ بهترین فشار سنج های پزشکی

ضربه ها و تکان های سخت در استفاده روزانه بر روی دقت فشارسنج عقربه ای  اثر مي گذارند و در طول زمان دقت خود را از دست مي دهند و معمولاً به طور كاذب سبب خواندن مقدار كمتر فشارخون و در نتيجه برآورد کمتر فشارخون فرد مي شوند. بنابراین، این نوع دستگاه ها نسبت به دستگاه های جیوه ای  دقت كمتري دارند.

توصیف دستگاه فشارسنج نمایشگر دیجیتالی بازویی

در این دستگاه یک مانومتر دیجیتالی به همراه نمایشگر دیجیتالی وجود دارد. یک بازوبند حاوي كيسه هوا و يك لوله لاستيكي  که از آن خارج مي شود، به مانيتور (نمايشگر) ديجيتالي وصل می شود. مقدار فشارخون بر روی يك صفحه کوچک به صورت دو عدد نمايان مي شود. در اين نوع فشارسنج نيازی به استفاده از گوشي نيست.

فشارسنج پزشکی چیست؟ بهترین فشار سنج های پزشکی

نمایشگر دیجیتالی یا پمپ هوای دستی و یا پمپ هوای خودکار دارد.

در نوع پمپ هوای خودكار، كيسه هوا بدون استفاده از پمپ، تنها با فشار بر يك دكمه، باد و تخلیه مي شود.

فشارسنج پزشکی چیست؟ بهترین فشار سنج های پزشکیفشارسنج پزشکی چیست؟ بهترین فشار سنج های پزشکی

توصیف دستگاه فشارسنج با نمایشگر دیجیتالی انگشتی یا مچی       

دراين نوع دستگاه یک مانومتر دیجیتالی به همراه یک نمایشگر دیجیتالی وجود دارد. به جای بازوبند ازمچ بند و يا انگشت بند استفاده مي شود. مقدار فشارخون بر روی يك صفحه کوچک به صورت دو عدد نمايان مي شود. در اين نوع فشارسنج نيازی به استفاده از گوشي نيست.

فشارسنج پزشکی چیست؟ بهترین فشار سنج های پزشکیفشارسنج پزشکی چیست؟ بهترین فشار سنج های پزشکی

در اندازه گیری فشارخون با فشارسنج نمایشگر دیجیتالی انگشتی یا مچی باید موارد زیر را رعایت کنید:

  • روش اندازه گیری فشارخون با کاف مچی، در افراد بسیار چاق و افراد دارای ورم لنفی (با سابقه سرطان سینه) که کاف بازویی مناسب برایشان وجود ندارد، ترجیح داده می شود.
  • در صورت آویزان بودن دست حین اندازه گیری فشار، فشار مچی از فشار بازویی بیشتر خواهد بود.
  • مچ دست باید در سطح قلب قرار گیرد.

مزايا و معايب فشارسنج های عقربه ای و جيوه اي

  • یکی از مزایای فشارسنج عقربه ای نسبت به جیوه ای این است که به راحتی از محلی به محل دیگر قابل حمل است. فشارسنج جیوه ای نسبت به حرکت و جابجایی حساس تر می باشد و احتمال شکستن لوله شیشه ای و نشت جیوه وجود دارد.
  • نمایشگر عقربه ای از نمایشگر الکترونیکی ارزانتر است اما به راحتی آسیب می بیند و دقت آن کم می شود.
  • فشارسنج جیوه ای یا عقربه ای برای افراد دارای نقص شنوائی مناسب نیست، چون باید از طریق گوشی به صدای ضربان قلب گوش دهند.
  • فشارسنج جیوه ای به علت خطرات جیوه کمتر استفاده می شود.
  • فشارسنج عقربه ای نسبت به فشارسنج جیوه ای، دقت کمتری دارد.

مزایا و معایب فشارسنج های با نمایشگر دیجیتالی

  • به علت کمتر مصرف کردن فشارسنج جیوه ای، فشارسنج های با نمایشگر دیجیتالی در آینده رواج می یابند.
  • بسیاری از خطاهای مربوط به اندازه گیری فشارخون که می تواند توسط انسان(گیرنده فشارخون) ایجاد شود، حذف می گردد.
  • برای خودپایشی و اندازه گیری فشارخون توسط خود فرد، بسیار راحت می باشد و به راحتی عدد فشارخون خوانده می شود.
  • برای افراد با نقص شنوائی مناسب است، چون نیاز به گوشی ندارد.
  • برخی از آنها تعداد ضربان قلب را هم نمایش می دهند.
  • بسیاری از آنها گران هستند.
  • فشارسنج های ديجيتالي كه از طریق انگشت يا مچ فشارخون را اندازه مي گیرند، دقت زيادي در اندازه گيري ندارند. دستگاه هاي انگشتي بسیار به وضعیت و دمای بدن و انقباض عروق محيطي در انگشت، حساس هستند
  • نیاز به باتری دارد.
  • برخی از آنها فقط برای استفاده در بازوی چپ طراحی شده اند.
فشارسنج پزشکی چیست؟ بهترین فشار سنج های پزشکی

بهترین نوع فشار سنج

فشارسنج ها برحسب نوع استفاده به چند دسته تقسیم می شوند:

دقیق‌ترین و بهترین نوع فشار سنج ها، فشار سنجی است که کاف آن بازویی باشد. اینکه فشار سنج عقربه‌ای بهتر است یا دیجیتالی، باید بگوییم که فشار سنج دیجیتالی که توسط شرکت معتبر ساخته شده باشد بهتر و دقیق تر از دستگاه فشار خون عقربه ای است و این ادعا که برخی پزشکان می‌گویند فشار سنج دیجیتالی درست کار نمی‌کند، کاملا اشتباه است.

کاف فشار سنج چیست؟

کاف فشار سنج یا Sphygmomanometers Cuff کیسه‌ای پلاستیکی است که به دور عضو بدن بسته شده و با افزایش حجم هوای درونی، عضو را در بر می‌گیرد و از عبور خون از رگ‌های آن عضو جلوگیری می‌کند.

فشارسنج پزشکی چیست؟ بهترین فشار سنج های پزشکی

روش اندازه گیری فشار خون

قبل از اینکه فشار خون خود را بگیرید، به موارد زیر دقت کنید:

  • پس از غذا خوردن یا مصرف کافئین، الکل یا تنباکو 30 دقیقه صبر کنید.
  • دستشویی بروید و مثانه خود را خالی کنید.
  • 5-3 دقیقه صحبت نکنید.
  • در موقعیتی راحت بنشینید، پاها را روی هم نیندازید.
  • دست چپ خود را به سطح قلب خود نزدیک کنید. بهتر است دست خود را روی یک میز یا سطح صاف قرار دهید و آرام بشینید.
  • کاف فشار سنج را در اطراف قسمت فوقانی بازوی خود قرار دهید (ترجیحا لباس بین کاف و بازو نباشد)، کاف باید صاف و بدون تاب خوردگی باشد. کاف را به اندازه‌ای محکم کنید که یک انگشت فاصله زیر آن باشد.
  • بهترین محل بستن کاف به این صورت است که لبه پایین آن 4 سانتی متر بالای آرنج باشد.

آنالیز فشار خون

فشار خون طبیعی 80/120 یا کمتر است. فشار خون بالا 90/140 یا بالاتر است. اگر فشار خون شما بین 80/120 و 90/140 باشد، ممکن است چیزی به نام prehypertension نامیده شود، این به این معنی است که شما در معرض فشار خون بالا هستید.

فشارسنج پزشکی چیست؟ بهترین فشار سنج های پزشکی

هنگام خرید دستگاه فشارسنج به چه نکاتی باید توجه کرد؟

فشار سنج دیجیتال یا عقربه ای؟

فشار سنج دیجیتالی که توسط شرکت معتبر ساخته شده باشد بهتر از دستگاه فشار خون عقربه ای است.

فشار سنج دیجیتال آندروید یا ساده؟

اگر شما عاشق تکنولوژی‌های جدید هستید، می‌توانید از دستگاه فشار سنج خون آندروید که به گوشی شما متصل است، استفاده کنید، در غیر این صورت یک محصول ساده برای شما بهتر باشد.

اندازه کاف فشار سنج

آیا اندازه کاف فشار سنج برای دست شما مناسب است؟ اندازه کاف دستگاه های فشار سنج خون معمولا اما نه همیشه قابل تنظیم می‌باشند. اگر دست شما بیش از حد بزرگ‌تر و یا کوچک‌تر از کاف فشار سنج است، شما قادر نخواهید بود از آن استفاده کنید و در صورت فشار خون اندازه گیری شده حتما اشتباه است. بسیاری از تولید کنندگان اندازه کاف دستگاه را روی جعبه آن قید می‌کنند تا در موقع خرید مشکلی پیش نیاید.

روش استفاده

 شما باید هنگام خرید دستگاه فشار سنج خون به روش استفاده دستگاه توجه کنید. استفاده از بعضی از انواع دستگاه‌های فشار سنج خون روش خاصی دارد؛ به عنوان مثال، برای استفاده از برخی از دستگاه های فشارسنج خون باید مچ دست را در راستای قلب خود قرار دهید و اگر شما این کار را درست انجام ندهید، نتیجه به دست آمده دقیق نخواهد بود. بعضی دیگر از دستگاه های فشار سنج خون برای اندازه گیری فشار خون نیاز به حرکت خاصی ندارند. در هنگام خرید دستگاه فشار سنج به این مسائل توجه کنید.

قیمت دستگاه فشار سنج

دستگاه های فشار سنج خون بسته به نوع و کارایی آن‌ها قیمت‌های مختلفی دارند و شما می‌توانید با توجه به میزان دقت مورد نیازتان و میزان هزینه‌ای که مد نظرتان است، دستگاه فشار خون مناسبی را خریداری کنید. لازم به ذکر است که فشار سنج های دستی معمولا ارزان‌تر از فشار سنج های دیجیتال می‌باشند.



:: بازدید از این مطلب : 489
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 15 شهريور 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ایران ماداس
بهترین و به صرفه ترین ویلچر پزشکی چیست؟ کدام را خریداری کنیم

افرادی که به ضایعات نخاعی و یا اختلالات حرکتی دچار هستند، به وسیله ای به نام چرخ دستی و یا ویلچر نیاز دارند. با انتخاب یک ویلچر مناسب، می توان بهبود قابل توجهی در شرایط جسمی و روحیِ افراد کم توان و همچنین ناتوان جسمی بوجود آورید. همچنین خرید ویلچر و استفاده از آن، می تواند تأثیر قابل توجهی در بالا بردن سطح تحرک مستقل فرد، کاهش آسیب به اندام ها، رضایت شخصی و بهبود سطح زندگی فرد داشته باشد. در ادامه سعی داریم شما را با انواع ویلچر و ویژگی های هر کدام آشنا کنیم.

مشاهده انواع محصولات ویلچر کلیک کنید

فروشگاه وینکل

ویلچر ساده

ویلچرهای ساده، جزو اولین و ساده ترین انواع ویلچر بوده و معمولاً وزن کمتری نسبت به ویلچرهای برقی دارند. ویلچرهای ساده برخلاف ویلچرهای برقی، امکانات بخصوصی ندارند و از جریان برق برای حرکت دادن آن ها استفاده نمی شود. در این نوع ویلچرها، کاربر می بایست به کمک چرخ های بزرگ عقب ویلچر، خود را جابجا کند. ویلچرهای ساده، عمدتاً برای افرادی کاربرد دارند که خودشان توانایی حرکت دادن ویلچر را داشته ولی به دلیل مشکل پیش آمده، نمی توانند بر روی پای خود حرکت کنند. ترمز، دستگیره ثابت و زیرپایی تاشو، ازجمله مهم ترین قابلیت های این نوع ویلچرها می باشد. همچنین این نوع ویلچرها، جای کمتری اشغال نموده و حمل و نقل راحت تری دارند.

بهترین و به صرفه ترین ویلچر پزشکی چیست؟ کدام را خریداری کنیم

ویلچر ارتوپدی

ویلچرهای ارتوپدی در واقع تمامی قابلیت های ویلچرهای ساده را دارا می باشند. علاوه بر قابلیت های ذکر شده، در این نوع ویلچرها قابلیت آن را دارید که زیردستی و جاپایی را از هم جدا کنید. به عنوان مثال، این قابلیت می تواند برای افرادی که توان حرکت به داخل اتومبیل را ندارند، مفید باشد. قیمت ویلچر های ارتوپدی در مقایسه با ویلچرهای ساده، اندکی بالاتر است.

جهت مشاهده محصولات ویلچر ارتوپدی کلیک کنید

فروشگاه وینکل
بهترین و به صرفه ترین ویلچر پزشکی چیست؟ کدام را خریداری کنیم

 

ویلچر اسپرت

توانایی و تمایل به ورزش کردن در افراد کم توان، همانند هر فرد دیگری در جامعه وجود دارد. ورزشکاران در مسابقات ورزشی، از ویلچرهای اسپرت استفاده می کنند. ویلچرهای ورزشی بسیار سبک بوده و در عین حال قابلیت چرخش و حرکت سریع را داشته و کاملاً استوار و محکم در جای خود، تعادل کاربر را حفظ می کنند.

جهت مشاهده انواع ویلچر اسپرت کلیک کنید

فروشگاه وینکل
بهترین و به صرفه ترین ویلچر پزشکی چیست؟ کدام را خریداری کنیم

ویلچر سی پی

بیماران فلج مغزی و یا بیماران سی پی، می بایست از ویلچر های سی پی استفاده کنند. نگهدارنده سر، نگهدارنده گردن، نگهدارنده ران، نگهدارنده پهلو و همچنین جدا کننده پا ازجمله مهم ترین قابلیت های این دسته از ویلچرها می باشد.

مشاهده محصولات ویلچر سی پی

فروشگاه وینکل
بهترین و به صرفه ترین ویلچر پزشکی چیست؟ کدام را خریداری کنیم

ویلچر برقی

ویلچرهای برقی، دارای باتری قابل شارژ هستند. باتری این دسته از ویلچرها با نیروی برق شارژ شده و نیروی لازم برای حرکت دستگاه را فراهم می کنند. موتور این نوع ویلچرها به گونه ای طراحی شده است که بتواند سرعت های مختلفی را برای دستگاه به ارمغان آورد. کاربر به راحتی با استفاه از اهرم کنترل گری می تواند سرعت و جهت حرکت را تنظیم کرده و یا دستگاه را از حرکت نگه دارد. ویلچرهای برقی در مقایسه با ویلچرهای دستی، تکنولوژی پیچیده تری دارند و از این رو سنگین تر می باشند. و همچنین قیمت ویلچر های برقی در مقایسه با ویلچرهای ساده بالاتر است.

مشاهده انواع ویلچرهای برقی

فروشگاه وینکل
بهترین و به صرفه ترین ویلچر پزشکی چیست؟ کدام را خریداری کنیم

 

ویلچر پله رو

ویلچرهای پله رو به ویلچرهای بالابر نیز معروف هستند. تکنولوژی پیشرفته افزایش ارتفاع، قابلیتی است که به برخی از ویلچرهای برقی اضافه شده و به کاربر کمک می کنند تا به اجسامی که در ارتفاع بالا قرار دارند، دسترسی داشته باشند. این نوع ویلچرها را می توان بر لبه مخصوص کنار برخی پله های مجهز سوار کرده و فرد را بین طبقات جابجا کرد.

بهترین و به صرفه ترین ویلچر پزشکی چیست؟ کدام را خریداری کنیم

ویلچر حمام و توالت

ویلچرهای مخصوص حمام و یا توالت، دارای محلی برای قرارگیری لگن و یا توالت فرنگی می باشند. لگن ویلچر را می توان به راحتی از ویلچر جدا کرد. این نوع ویلچرها حمام کردن کاربر را آسان کرده و به خوبی بر روی توالت فرنگی فیت می شوند. وزن کم و همچنین اندازه کوچک این نوع ویلچرها، کمک خواهد کرد تا به راحتی قابل حمل بوده و از درب حمام عبور کنند. همچنین جنس این نوع از ویلچرها، از استیل بدون زنگ بوده و مورد مناسبی برای استفاده در حمام و توالت می باشد.

مشاهده محصولات انواع ویلچر حمام و توالت

فروشگاه وینکل
بهترین و به صرفه ترین ویلچر پزشکی چیست؟ کدام را خریداری کنیم

ویلچر کودکان

کودکان و همچنین نوجوانان ازجمله افرادی هستند که وزن کم و یا جثه کوچکی دارند. از این رو، ویلچری که برای این دسته از افراد انتخاب می شود، می بایست سبک باشد تا اگر از نوع دستی بود، کاربر بتواند به راحتی آن را جابجا کند. برخی از ویلچرها، این قابلیت را دارند که متناسب با رشد کودک، بتوانید سایز ویلچر را نیز تغییر دهید.

جهت مشاهده انواع ویلچر اطفال کلیک کنید

فروشگاه وینکل
بهترین و به صرفه ترین ویلچر پزشکی چیست؟ کدام را خریداری کنیم


:: بازدید از این مطلب : 531
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 15 شهريور 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ایران ماداس
معرفی بهترین ماسک ساده و فیلتر دار پزشکی و بیماستانی

ماسک ها چه تفاوتی با هم دارند؟

ماسک های متنوعی در بازار موجود است. مردم به دلیل اطلاعات محدودی که دراین خصوص دارنددرخرید دچارتردیدمیشوند. ابتدا باید هدف ازخریدماسک مشخص شود. ماسکها از نظرحفاظتی که ایجادمیکنند انواع مختلفی دارند. این حفاظت میتواند دربرابر ذرات گردوغبار باشد ویادربرابر ذرات روغنی یا سمی. درصنعت به حفاظت بیشتری نیاز است از اینرو ماسکهای پیچیده تری نیز استفاده میشود.

ماسک تنفسی

ماسک تنفسی وسیله ای پوشیدنی است که برای محافظت از فرد در برابر استنشاق مواد خطرناک و زیان آور از جمله ذرات مانند گرد و غبار و میکروارگانیسم های موجود در هوا و همچنین دودها، بخارها و گازهای خطرناک طراحی شده است. ماسکهای تنفسی، گستره متنوعی از ماسکهای ساده و یکبار مصرف ارزان قیمت تا ماسک های گرانقیمت و چندبار مصرف مثل ماسک گاز را شامل میشوند. انواعی از ماسکهای تنفسی را در شکل ١ میبینید.

ساختار ماسک های تنفسی

تمامی ماسکهای تنفسی دارای بخش پوشاننده صورت هستند که بوسیله بندهای پارچه ای (یا نوع دیگر) که در پشت سرِ پوشنده قرار میگیرند، نیمه پایینی صورت از جمله بینی و دهان را میپوشانند.

معرفی بهترین ماسک ساده و فیلتر دار پزشکی و بیماستانی

انواع ماسک های پزشکی

ماسک جراحی

ماسک جراحی که به نام ماسک پزشکی یا ماسک ساده صورت نیز شناخته میشود و اغـلب کارکنان درمـان آن را استفاده میکنند، برای جلوگیری از خروج و پرتاب باکتری در قطرات مایع یا ذرات معلق در هوا از دهان و بینی کادر درمان طــراحی شده و به کار میروند.  

ماسک‌های جراحی، ماسک‌های یک بار مصرفی هستند که شُل در اطراف صورت قرار می‌گیرند. این ماسک‌ها تقریباً در دسترس همه هستند و اساساً برای محافظت از دیگران در برابر کسی که این ماسک را زده استفاده می‌شوند و البته برای فیلتر کردن ذرات بزرگ معلق در هوا نیز کاربرد دارند اما نمی‌توانند ذرات بسیار ریز را فیلتر کنند.
خیلی از ماسک‌های جراحی از کاغذ درست شده‌اند و بعضی از این ماسک‌ها نیز با پلی پروپیلن تهیه شده‌اند. تحقیقات نشان داده ماسک‌های جراحی می‌توانند خیلی از ترشحات تنفسی را که توسط فرد آلوده پخش می‌شوند فیلتر نمایند؛ اما اینکه ماسک جراحی چقدر خوب می‌تواند از شمایی که از آن استفاده می‌کنید در برابر ذرات کوچک‌تر محافظت کند، تا حدود بسیار زیادی متغیر است. مثلاً یکی از ماسک‌های جراحی تست شده توانسته بود 30 درصد از ذرات ریز را فیلتر کند و ماسک‌های جراحی دیگری هم بودند که تا 80 درصد از ذرات ریز را فیلتر کرده بودند.

حهت مشاهده محصولات ماسک جراحی کلیک کنید

فروشگاه وینکل
معرفی بهترین ماسک ساده و فیلتر دار پزشکی و بیماستانی

ماسک‌های N95


ماسک‌های N95 جوری طراحی شده‌اند که اطراف بینی و دهان را سفت و محکم می‌پوشانند. اگر ماسک N95 به‌درستی روی صورت قرار بگیرد، می‌تواند دست‌کم جلوی 95 درصد از ذرات معلق در هوا را بگیرد. این نوع ماسک‌ها در محافظت از شمایی که آن را زده‌اید و افرادی که دور و برتان هستند عالی عمل می‌کنند. یک دلیل مؤثر بودن ماسک N95 این است که از لایه‌های زیادی از الیاف پلی پروپیلن ساخته شده که در بالا گفتیم. یعنی در این ماسک‌ها از الکتریسیته‌ی ساکن برای گیر انداختن ذرات در دو سوی ماسک استفاده می‌شود. اگر می‌خواهید ماسک N95 بخرید باید بدانید که بعضی از این ماسک‌ها که در بازار وجود دارند قلابی‌اند.

جهت بازدید از محصولات ماسک N95 کلیک کنید

فروشگاه وینکل
معرفی بهترین ماسک ساده و فیلتر دار پزشکی و بیماستانی

ماسک‌های KN95


ماسک KN95 تحت نظارت دولت چین تولید می‌شود. این ماسک مانند ماسک N95 جوری طراحی شده که دست‌کم 95 درصد از ذرات معلق در هوا را فیلتر می‌کند. اما آزمایش‌ها نشان داده عملکرد خیلی از ماسک‌های KN95 موجود در بازار درست نبوده و خیلی از آن‌ها قلابی‌اند.

معرفی بهترین ماسک ساده و فیلتر دار پزشکی و بیماستانی

انواع ماسکهای FFP

ماسکهای FFPبه سه دسته تقسیم میشوند:

FFP1

حفاظت از انواع گرد و غبار نامنظم و ساخته نشده از الیاف.تنفس این مواد ممکن است بر تندرستی اثر بگذارد. این مواد می توانند باعث تحریک سیستم تنفسی گردند و بوهای نامطبوع نیز تولید نمایند.کل مقدار نفوذ از این ماسک ممکن است دست بالا ۲۵ درصد باشد.این نوع ماسک در غالب موارد وقتی استفاده می شود که تخطی چهار برابری در میزان آلاینده ها نسبت به حداکثر میزان مجاز در محیط های کاری صورت گرفته باشد.

FFP2

حفاظت از انواع زیان آور گرد و غبار, دود و آئروسل جامد و مایع.این مواد ممکن است از الیاف ساخته شده باشند که این معنی را می دهد که سیستم تنفسی را در کوتاه مدت تحریک می کنند و می توانند منجر به کاهش الاستیسیته بافت ریوی در طولانی مدت شوند.کل نفوذ ممکن است دست بالا ۱۱ درصد باشد و لذا این ماسک در جاهایی که تخطی ۱۰ برابری آلاینده ها نسبت به حداکثر مجاز محیط های کاری پیش آمده باشد, بسیار کاربرد دارد.

FFP3

 حفاظت از گرد و غبار, دود و آئروسل آزاردهنده و سمی.مواد سرطان زا و رادیو اکتیو یا پاتوژن هایی همانند ویروس ها ,باکتری ها و اسپور قارچ ها بوسیله این کلاس حفاظتی از دهان بندهای طبی زدایش می شوند.کل نفوذ ممکن است حداکثر ۵ درصد باشد یعنی در محیط های کاری که میزان آلاینده ها از سی برابر میزان مجاز بیشتر است می توان این ماسک ها را به کار برد.

معرفی بهترین ماسک ساده و فیلتر دار پزشکی و بیماستانی

 انواع ماسک های پارچه ای

اول خود پارچه را بررسی کنید. Supratik Guha استاد مهندسی مولکولی در دانشگاه شیکاگو می‌گوید، فشردگی بافت پارچه واقعاً اهمیت دارد و این اولین چیزی است که باید به آن دقت کنید. برای بررسی پارچه، آن را جلوی نور نگه دارید: اگر به راحتی می‌توانید خطوط الیاف پارچه را ببینید، پس ماسکی که با این پارچه درست شود، نمی‌تواند فیلتر خوبی باشد. محققان می‌گویند پارچه صد در صد کتان که بافت محکم و فشرده دارد، ماسک خوبی می‌شود. زیرا در سطح میکروسکوپی، الیاف طبیعی کتان نسبت به پارچه‌های مصنوعی، معمولاً ساختار سه بعدی دارند، که نرم‌تر هم هستند. این ساختار سه بعدی می‌تواند موانع بیشتری بر سر راه ذرات مزاحم ایجاد کند.
به تازگی مطالعه‌ای انجام شد که در آن انواع و اقسام پارچه‌ها از جهت این که تا چه اندازه قابلیت فیلتر کردن دارند مورد بررسی قرار گرفت. تنها دو نوع پارچه‌ی مصنوعی که یکی از آن‌ها 100 درصد پلی‌استر بود، فیلتر خوبی بود و بیشتر پارچه‌های مصنوعی از جهت قابلیت فیلتر کردن، ارزشی نداشتند؛ اما حتی زدن ماسکی که از پارچه‌ی مصنوعی تهیه شده، بهتر از اصلاً ماسک نزدن است.

بیشتر بخوانید

ماسک پارچه‌ای چند لایه

مطالعات گوناگونی دریافته‌اند ماسک‌هایی که از چند لایه درست شده‌اند بهتر و مؤثرتر می‌توانند جلوی ذرات ریز را بگیرند. ماسکی که از دو لایه پارچه با بافت فشرده با فیلتری توکار ساخته شده، انتخاب بسیار خوبی است. بهترین فیلتر برای قرار دادن بین دو لایه پارچه، پلی‌پروپیلن است که از پلاستیک مشتق شده است.
پلی‌پروپیلن به عنوان یک فیلتر فیزیکی بسیار عالی است اما یک امتیاز دیگر هم دارد: از قدرت الکتریسیته ساکن استفاده می‌کند. حالت استاتیکی را در نظر بگیرید که وقتی دو تکه پارچه را به هم مالش می‌دهید روی می‌دهد و این همان اتفاقی است که در ماسک دو لایه پارچه‌ای با فیلتر پلی‌پروپیلن روی می‌دهد: خاصیت چسبندگی استاتیک، ذرات دو سوی ماسک را گیر می‌اندازد و این همان چیزی است که شما می‌خواهید.

شما چه ماسک پارچه‌ای انتخاب کنید و چه ماسک جراحی، باید بدانید که ماسک زدن به این معنی نیست که دیگر می‌توانید مدت طولانی در تماس با دیگران باشید. این ماسک‌ها ممکن است فقط تا چند دقیقه بتوانند محافظت ایجاد کنند، نه تا چند ساعت! پس همچنان بهترین کار رعایت فاصله‌ی اجتماعی است

پلی‌پروپیلن برخلاف سایر مواد، وقتی که در اثر بازدم شما رطوبت ایجاد می‌شود نیز می‌تواند شارژ الکتریسیته ساکن را حفظ کند. نکته‌ای که وجود دارد این است که پلی پروپیلن وقتی که شسته می‌شود، الکتریسیته ساکن خود را از دست می‌دهد اما شما می‌توانید با اتو کشیدن آن، دوباره آن را شارژ کنید یا این که با دستکش‌های پلاستیکی آن را به مدت 20 ثانیه مالش دهید.

یک ماسک دو لایه که از کتان بافت فشرده ساخته شده به تنهایی می‌تواند تقریباً 35 درصد از ذرات را فیلتر کند. اما افزودن فیلتری دو لایه که از پلی پروپیلن شارژ شده است می‌تواند قابلیت فیلترکنندگی ماسک را 35 درصد دیگر افزایش دهد. لایه‌ی کتانی ماسک باید نزدیک‌ترین لایه به صورتتان باشد زیرا این‌گونه راحت‌تر خواهید بود و سلامت پوستتان بهتر حفظ خواهد شد.

اگر به پارچه‌ی پلی پروپیلن دسترسی ندارید، از دستمال کاغذی استفاده کنید: دو ورق دستمال کاغذی را بردارید، آن‌ها را روی هم تا کنید و داخل ماسکتان بگذارید تا در نهایت یک ماسک چهار لایه‌ای داشته باشید که می‌توانید هر روز فیلترش را عوض کنید. جالب است بدانید دستمال کاغذی چهار لایه، محافظ بسیار خوبی است اما دستمال کاغذی این امتیاز را ندارد که الکتریسیته ساکن را نگه دارد.
اگر هیچ یک از راهکارهای بالا برای شما ممکن نیست، ماسکی که از سه لایه یا بیشتر، کتان بافت فشرده ساخته شده نیز ماسک بسیار خوبی است.

برخی از سایت‌های فروش آنلاین ادعا می‌کنند فیلتر قهوه می‌تواند فیلتر خوبی برای ماسک باشد؛ اما فیلتر قهوه، نفس کشیدن را سخت می‌کند، بنابراین شما از اطراف فیلتر نفس خواهید کشید نه از پشت آن. تصور کنید یک شیلنگ آب دستتان است و شما انگشت شست خود را روی قسمتی از آن می‌گذارید و آب به اطراف پخش می‌شود. همین اتفاق در مورد فیلتر قهوه می‌افتد، یعنی جریان هوایی که تنفس می‌کنید در اطراف فیلتر خواهد بود، نه از طریق فیلتر و این هدف شما برای استفاده از ماسک نیست.

جهت بازید از محصولات ماسک سه لایه کلیک کنید

فروشگاه وینکل



شکل ماسک هم اهمیت دارد

 

توانایی ماسک برای فیلتر کردن ذرات نه تنها بستگی به جنس آن دارد بلکه مهم است که چگونه دهان و بینی‌تان را می‌پوشاند. در مورد ماسک‌های پارچه‌ای، آن‌هایی که کاملاً روی صورتتان قرار می‌گیرند بهترین هستند. ماسک‌های چین‌دار یا تاخورده نیز انتخاب‌های خوبی هستند: چین‌خوردگی‌ها یا تاخوردگی‌ها روی صورت باز می‌شوند و بنابراین شما هوای بیشتری در خود ماسک دارید و مجبور نیستید از درزهای طرفین ماسک هوا را به درون بکشید یا بیرون دهید. ماسک‌هایی که در قسمت جلو، کاملاً صاف هستند، کم اثرترند.

ترفندی برای پوشش بهتر ماسک

لایه‌ای از جوراب‌شلواری به ماسکتان اضافه کنید. 20 تا 25 سانتیمتر از بالا تا پایین یک لنگه از جوراب‌شلواری را ببرید و آن را روی ماسکتان بکشید. این کار باعث می‌شود عوض اینکه ذرات از لبه‌های شُل ماسک عبور کنند، در ماسک گرفتار شده و فیلتر شوند.



از ماسک‌هایی که دریچه‌ی بازدم دارند استفاده نکنید

بعضی از ماسک‌های پارچه‌ای و یک‌بارمصرف، دریچه‌ای در قسمت جلو برای بازدم دارند. این دریچه باعث می‌شود راحت‌تر بازدم انجام دهید اما هوای فیلتر نشده را رها می‌کند، بنابراین اگر شما ناقل ویروس باشید، از دیگران محافظت نخواهد کرد. فراموش نکنید که محافظت از دیگران، اصلی‌ترین دلیل ماسک زدن شماست.



ماسک را تمیز نگه دارید

کارشناسان می‌گویند ماسک‌های پارچه‌ای باید هر روز با آب داغ و صابون یا پودر رخت‌شویی شسته شوند. ماسک باید پیش از استفاده‌ی دوباره، کاملاً خشک شده باشد، زیرا ماسک نمدار می‌تواند نفس کشیدن را سخت کرده و احتمال رشد میکروارگانیسم‌ها را بیشتر کند.

معرفی بهترین ماسک ساده و فیلتر دار پزشکی و بیماستانی

ماسک مناسب برای آلودگی هوا

ماسک جراحی یا همان ماسکهای کاغذی رایج هیچگونه حفاظتی دربرابر گردوغبار و آلودگی ایجاد نمیکنند. این ماسکها صرفا برای جلوگیری از پرتاب شدن مایعات از دهان و بینی بیماران کاربرددارد.

برای جلوگیری ازورودریزگردها و آلاینده های هوا بایدحداقل ازماسک های سری N استفاده شود. این نوع ماسک به سه دسته تقسیم میشود.N95 – N99- N100 . این اعداددرصد حفاظتی است که ماسک فراهم میکند. هرچه عدد بزرگتر باشد ماسک از ورود ذرات ریزتری جلوگیری میکند.

تنفس هوای آلوده و ریزگردها باعث چه بیماری هایی میشود؟

شاید آثار تنفس هوای آلوده ۱۰ الی ۱۵ سال بعد در افرادبروز نماید. بهرحال بیماریهای برونشیت،ذات الریه و فیبروز ریه از بیماری هایی است که در اثر استنشاق هوای آلوده ایجاد میشود. سرفه های خلط دار همراه با تب طی ۲ الی ۳ روز تنفس هوای آلوده از نشانه های بیماری برونشیت میباشد.

تفاوت ماسکهای سری N با ماسکهای سری FFP چیست؟

ماسکهای سری N دربرابر بیوآئروسولها(ذرات بیماری زا) و گرد و غبار مقاوم هستند. ولی در برابر ذرات روغنی حفاظت ایجاد نمیکنند. حرف N مخفف عبارت:not resistant to oil (غیرمقاوم دربرابر روغن) است.


ماسک های سری FFP علاوه بر حفاظت دربرابر جامدات و مایعات معلق در هوا دربرابر ذرات روغنی نیز ایجاد مصونیت میکنند.


ماسکها سری N طبق استانداردهای NIOSH وماسکFFPمطابق استانداردEN149 میباشد. حروفFFP مخفف( filtering face piece) فیلتراسیون بخشی از صورت است.



:: بازدید از این مطلب : 470
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 15 شهريور 1399 | نظرات ()